Straf voor Montoya drukt zwaar op GP

De straf sloeg nergens op. Michael Schumacher - weer grotesk defensief met een enorme zwieper van start om de concurrentie te blokkeren - en Juan Pablo Montoya raakten elkaar in de allereerste bocht van de Grand Prix van Maleisie....

Schumachers neus sneuvelde bij deze actie en na een pitstop moest de wereldkampioen vanaf de negentiende plaats in de achtervolging. Montoya bleef op de baan, maar zakte naar de negende plek.

Enkele ronden later besloten de stewards tot een in de Formule 1 hoogst zelden gehanteerde drive-through penalty voor de Colombiaan. Daarbij moet de gestrafte door de pitstraat rijden (op de daar vereiste veel lagere snelheid) maar hoeft niet stil te staan, zoals bij de veel gebruikelijker stop-and-go penalty. Een lichte straf, bedoeld voor een licht vergrijp dus. Montoya zou te weinig ruimte hebben gelaten.

Nogmaals, de straf sloeg nergens op, leek bedoeld als revanche voor de totale afwezigheid van het toen broodnodige commentaar van de stewards rond de gebeurtenissen in Australië, twee weken geleden, toen Ralf Schumacher over de Ferrari van opvallend slingerend gestarte Rubens Barrichello het grind invloog.

Montoya, die zeker niet tot de mekkeraars onder de coureurs kan worden gerekend, was aanvankelijk woedend over deze uitleg van wat volgens hem zuiver een race incident was. Al snel aanvaardde hij de beslissing van de race-bobo's lijdzaam: 'Ze wilden zeker laten merken dat ze er nog zijn. Wat kun je eraan doen?' Zelfs Michael Schumacher, wél behorend tot de principieel verongelijkten als hemzelf iets onaangenaams overkomt, vond de straf buiten proporties.

Het was de omgekeerde wereld van de Australische Grand Prix, deze gloeiendhete middag in Sepang. De slachtoffers van de vorige race reden hier in een hoofdrol. Rubens Barrichello, Ferrari's tweede man, leek na de aanvaring tussen Schumacher en Montoya moeiteloos op de zege af te gaan, maar in de 42ste ronde bleek ook de zo betrouwbare Ferrari F2001 gewoon stuk te kunnen gaan. Daarna was het voor Ralf Schumacher en zijn BMW-Williams een 'easy game', zoals de Duitser na afloop zei. Een perfectere race had hij nog nooit gereden.

Toch was Schumacher junior intern bij Williams niet als waarschijnlijke winnaar beschouwd. Montoya wel, vanaf de eerste startrij. Die was weggestuurd op een twee-stopsstrategie, omdat men dat over een volledige race als acht tot tien seconden sneller had berekend. Ralf Schumacher kreeg een tot de tankhals volgepompte auto mee en de verzekering van Michelin dat het met twee setjes banden, één stop dus, absoluut zou kunnen. Het was de eerste ronden lastig sturen met zoveel gewicht, maar vooral de laatste fase van de race waren voor de winnaar een feest geweest.

Overigens ligt een controverse rond banden in het verschiet. Veel Michelins kwamen in deze wedstrijd zodanig 'versleten' over de finish dat het wel (de sinds enkele jaren verboden) slicks leken. Het werd door het concurrerende Bridgestone met grote argwaan bekeken.

Er was nóg een race-binnen-de-race, een volledig Duitse, tussen BMW en Mercedes. BMW won met glans (1 en 2) en Mercedes kwam, de McLarens van Coulthard en Räikkönen, niet aan de finish. Er viel niets aan schuld af te schuiven: in beide gevallen bliezen de motoren zichzelf op.

Dat Michael Schumacher toch nog op het podium terecht kwam, lag aan de late pech van de opvallend sterke Jenson Button (Renault) die de derde plaats vast in handen leek te hebben totdat 'de wagen in sommige bochten op drie wielen reed'.

Veel sterker dan verwacht in hun leerjaar blijken de dit jaar debuterende Toyota's. Mika Salo en Allan McNish reden consequent binnen de eerste tien. Dat was, aldus teamleider Over Andersson eerder, het streven tegen het einde van het seizoen.

De Japanners zijn dus al een stuk verder en worden misschien nog dit jaar kanshebbers op een plek die openlijk met champagne mag worden gevierd.

In een hoek van het rennerskwartier stonden enkele grote kratten. Daarin moesten de twee Prost-wagens zitten die het nieuwe Phoenix-teams had willen inschrijven. Maar FIA en Ecclestone bleven bij hun weigering een startvergunning te verlenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden