Straatleven en Provo - Jaring legde het vast

Zondag overleed de Amsterdamse fotograaf Cor Jaring (76). Hij werd bekend als hoffotograaf van Provo en had vooral een scherp oog voor de mensen die moesten knokken voor hun centen.

Onbeschroomd, met een kwinkslag - 'Sorrie, mijn naam is Corrie' - en met Amsterdamse branie blufte de Amsterdamse fotograaf Cor Jaring zich door afzettingen. 'Al schermden tien bodyguards iemand af, Cor raakte met hem in gesprek en maakte een foto', zegt zijn zoon Jeroen. Zondagavond overleed Cor Jaring (76). Hij is vooral bekend als hoffotograaf van de ludieke protestbeweging Provo uit de jaren zestig.


De kennismaking met Robert Jasper Grootveld, voorman van Provo, is exemplarisch. In het journalistencafé Scheltema, pilsje en camera voor zich op tafel, trok hij de aandacht van Grootveld. Die vroeg, nadat hij wist wat voor vlees hij in de kuip had, of Jaring met hem wilde optrekken om 'onze revolutie vast te leggen'.


De happenings bij het Lieverdje van anti-rookmagiër Grootveld, Bart Huges die een gaatje in zijn hoofd boorde teneinde permanent high te kunnen zijn, Luud Schimmelpennink die zijn witte fiets presenteerde - Jaring was erbij.


'Niemand heeft de vrijheid die jongeren zochten zo scherp vastgelegd als hij', vindt Anneke van Veen, conservator fotografie van het Amsterdamse Stadsarchief. Nog geen maand geleden heeft het archief zich ontfermd over Jarings oeuvre.


Jaring verloor als 12-jarig jongetje zijn moeder en groeide op in armoede in Amsterdam-Oost. Zijn vader ('Willem koopt alles') dreef een zaak in tweedehands spullen. Cor sprong geregeld bij - 'een soort Stiefbeen en Zoon', zegt Jeroen.


In militaire dienst leerde Jaring fotograferen. Hij werd classificeerder en later brandwacht in de haven. Er was nooit brand, hij had alle tijd voor zijn hobby.


Later maakte hij in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst indringende portretten van havenarbeiders. Zo indringend dat je de lading ruikt op de foto van een stuwadoor die in een scheepsruim met mest staat.


Zijn bekendste foto is die van de rookbom, die ontplofte toen de huwelijksstoet van Beatrix en Claus door de Raadhuisstraat trok. Die ging de hele wereld over en betekende zijn internationale doorbraak.


Hij stond aan het voeteneinde bij John Lennon en Yoko Ono, die een week in het Amsterdamse Hilton in bed lagen uit protest tegen de oorlog in Vietnam - ook een foto die de buitenlandse kranten haalde. Jaring mocht graag snoeven dat hij met alleen zwemdiploma A toch maar mooi de wereld had veroverd.


Een veelzeggende foto is die van de politieman die in 1965 op de Dam een rookbommetje probeert uit te trappen. Het oproer kraaide in Amsterdam nadat het huwelijk van Beatrix en Claus was aangekondigd. De nevel en witte rook accentueren het donkere uniform, en maken van de diender een nog autoritairder figuur.


Het liefst fotografeerde Jaring wat hem in zijn directe omgeving raakte. De rauwe kant van Amsterdam, de volksbuurt waar hij opgroeide, de haven, de Wallen. 'Het ging Cor altijd om mensen. Het liefst mensen die elke dag moeten knokken voor hun centen', zegt zijn zoon Jeroen.


Van Veen van het Stadsarchief: 'Hij is altijd een Amsterdamse jongen gebleven. De Dapperbuurt, de Dappermarkt, de kroegen eromheen, dat was zijn wereld.'


De man van de straat is altijd zijn vriend gebleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden