Storioni Trio kan nog iets aan zeggingskracht winnen

Je hebt salontrutten, genieën en vrome kerkgangers in de Franse muziek. Ze ontbraken geen van allen in vier concerten in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, waarmee het Nederlandse Storioni pianotrio, bijgestaan door buitenlandse solisten, het 10-jarig bestaan kracht bij zette....

Messcherp samenspel maakte indruk in het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen, vertolkt met de virtuoze klarinettiste Emma Johnson. Ze vulde de zaal met een fluweel pianissimo tijdens haar klarinetsolo en keek theatraal naar Messiaens kwetterende vogels in denkbeeldige bomen. De uitstekend samenspelende cellist Marc Vossen liet kansen liggen, waar hij ze juist kreeg in deel V. Deze lofzang op Jezus voor solo cello en piano deed naar meer extase verlangen. Solistischer uitpakken lukt zijn broer Wouter Vossen, concertmeester van Het Brabants Orkest steeds beter. Het Storioni Trio heeft met Bart van de Roer een ideale pianist, speelt messcherp samen, maar lijkt aan de strijkerskant nog steeds aan zeggingskracht te kunnen winnen.

Pierné's Sonata da camera uit 1927 bleek elegante 'niets aan de hand muziek'. Met de uitvoering was wel wat aan de hand. In het luchtige bier dat Pierné brouwde van barokmuziek had de fluitist Massimo Mercelli de hop moeten zijn. Slordigheden wekten daarentegen associaties met slecht schuimende plastic bekertjes bij een braderie .

In pianotrio's van Debussy, Chausson en Ravel hadden de Storioni's geen last van hem. Het meest verrassend was hun smeuïge interpretatie van Debussy. Niet meer dan een veelbelovend pianist van zeventien was Debussy toen hij dit werk met Russische kameraden speelde bij de illustere weduwe Von Meck, de dame die haar kapitaal liet werken als fonds voor de scheppende toonkunst van Tsj aikovsky.

Ernest Chausson slaat in zijn pianotrio een serieuze toon aan, gloedvol gebracht door de gebroeders Vossen. Galop bewegingen op pianotoetsen waren in goede handen bij Bart van de Roer.

Ravels pianotrio werd door de Storioni's met gevoel voor dynamiek opgebouwd. Het eerste deel vederlicht, opdat het onstuimige slot nog meer effect zou hebben. Met zijn luchtige spel gaf Bart van de Roer de strijkers alle ruimte. In het laatste deel kwamen de gebroeders Vossen net klank tekort om zich niet door de vleugel te laten overstemmen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden