Update

'Storingen zijn grove inschattingsfout van ING'

De aanhoudende storingen bij internetbankieren van ING en de verklaringen van het bedrijf hierover wijzen erop dat de bank een 'grove inschattingsfout' heeft gemaakt. Dat zei Wilbert de Vries, hoofdredacteur van technologiewebsite Tweakers.net vandaag tegen het ANP.

Beeld anp

ING heeft verklaard dat de storingen onder meer worden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. De bank heeft nu een limiet gezet op het aantal klanten dat tegelijk kan internetbankieren.

Volgens de hoofdredacteur wijst dat er op dat de database niet meer dan een bepaald aantal klanten tegelijk aan kan door een serverbeperking. 'Een storing wijst erop dat je niet 'in control' bent. Blijkbaar zijn ze niet goed voorbereid op de grote toename in het aantal transacties van de laatste jaren.'

Oud systeem
Het systeem waar ING mee werkt, is volgens hem al tientallen jaren oud. 'Eigenlijk zou er een nieuw systeem moeten komen, maar dat is een hele grote investering in de bankwereld', aldus De Vries. Bovendien is het voor een bank lastiger om extra servercapaciteit bij te schakelen via een externe partij, gezien het veiligheidsrisico. In de ING-databases staan namelijk allerlei privacygevoelige gegevens van klanten.

De hoofdredacteur sluit een hackaanval als achterliggende oorzaak uit. 'Dan hadden ze de site wel offline gehaald, om geen verdere risico's te lopen.'

Alarmfase 1
De problemen die ING al dagen achtervolgen, zijn schadelijk voor de bank, zegt merkendeskundige Paul Moers van adviesbureau PM.SMS. Het zou hem niet verbazen als het ze klanten kost en mensen uitwijken naar Rabobank, waar alles wel goed loopt. Zeker in deze tijd, met de onrust over de euro, zijn mensen al onzeker over hoe het met hun geld gaat, aldus Moers. 'Zij worden zenuwachtig als als zich problemen voordoen bij een financiële dienstverlener. Die moet daar dan ook heel alert op zijn'. Bij ING is het nu alarmfase 1 denkt hij.

Communicatie belangrijk
Rob van Benthem van onderzoeksbureau Millward Brown ziet het voor ING minder somber in. Voorwaarde is wel dat de problemen niet te lang duren. 'Is het morgen voorbij, dan is het te overzien, maar het moet niet nog 2 weken duren'. Ook hoe de bank er zelf mee omgaat, maakt uit, aldus Van Benthem. Belangrijk is goede, snelle communicatie. Duidelijk aangeven dat er een probleem is, het niet bagatelliseren en geen beloftes doen die je niet kunt waarmaken, is zijn advies. Niet zeggen dat het om half vier is opgelost, want als het het dan langer duurt, wekt dat irritatie, geeft hij als voorbeeld.

Omzet webwinkels

De storing kost webwinkels veel omzet, meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org. De schade kan oplopen tot in de miljoenen, zei Wijnand Jongen eerder tegen NOS op 3.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden