Stoplicht op rood? Niet voor de Italiaan

Volgens de anekdote worden in Napels T-shirts gefabriceerd, waarop een veiligheidsgordel is geverfd. De Napolitaan heeft namelijk een hekel aan de ook in Italië verplichte autogordel en zou met het dragen van zo'n hemd de politie om de tuin leiden....

Dát er dergelijke kledingstukken op de markt zijn, is niet uit te sluiten, maar dan toch zeker voor de grap, bijvoorbeeld voor op de scooter. Want in werkelijkheid heeft niemand het T-shirt nodig: in heel Italië zal geen agent of carabiniere het in z'n hoofd halen iemand te bekeuren die de gordel niet om heeft.

Vandaar dat 76,1 procent van alle Italiaanse automobilisten het veiligheidsvoorschrift aan de laars lapt. Slechts een te verwaarlozen aantal van hen loopt af en toe tegen een bon op. Aldus de ACI, de Italiaanse ANWB, die een groot enquêtebureau het rijgedrag van de weggebruiker heeft laten onderzoeken.

De vorige week gepubliceerde resultaten zijn alarmerend, althans voor iemand die het in Italiaanse ogen kleinzielige rijgedrag en het extreem strenge bewind gewend is in noordelijker gelegen landen. Zo is 80 procent van de ondervraagden niet bereid zich te houden aan de snelheidslimiet van 130 kilometer op de autosnelweg. Pakkans: vrijwel nihil.

Bijna 40 procent van de Italiaanse automobilisten verwacht evenmin veel heil van eenrichtingsverkeer: ze slaan regelmatig gewoon de verboden richting in. Tegenliggers gaan wel aan de kant. Dubbel parkeren? Geen probleem voor 56,9 procent. Stoplicht op rood? Niet voor 28 procent van de Italianen.

Uit eigen ervaring zouden we eraan kunnen toevoegen, dat de bijna universele regel van voorrang voor rechts nog niet tot Italië is doorgedrongen. Men voegt bovendien niet in, maar pláátst het voertuig tussen de auto's van andere rijdende verkeersdeelnemers. Bromfietsers met helm? Alleen een gek die zo'n benauwd hoofddeksel gebruikt. Stoppen voor voetgangers? Pas als een aanrijding echt niet meer is te voorkomen, wordt midden op het zebrapad en pal voor de knie van de voetganger boven op de rem getrapt.

Inhaalverbod? In Italië niet echt populair. Bij voorkeur in bochten en op smalle wegen wordt met ware doodsverachting het voorop liggende verkeer de pas afgesneden. Echt wennen is het voortdurend veranderen van het aantal rijstroken. De Italianen deinzen er niet voor terug een weg met twee rijstroken opeens te wijzigen in een weg met zes rijstroken.

Hoe hard rijdt nu zo'n brommertje, vroegen we de verkoper van het officiële Piaggio Center in Rome. 'De eerste vijfhonderd kilometer ongeveer 45. We geven hem dan de eerste inspectie, doen iets aan de motor en hij rijdt minstens zestig kilometer per uur.' Is dat niet verboden? 'Komt u soms uit Oostenrijk?', wilde hij weten.

'Auto's mogen in de stad niet sneller dan vijftig, maar kent u iemand die zich eraan houdt? Natuurlijk niet. Het zou gevaarlijk zijn als we de brommers niet opvoeren.' En de politie? 'Die heeft heus wel iets anders te doen. Maakt u zich geen zorgen.'

Er zijn van die buitenlandse Italian-believers die het heerlijk vinden, dat stoere rijgedrag. Ze zweren erbij en doen eraan mee, hetgeen in de praktijk dikwijls inderdaad onvermijdelijk is. De Italiaanse verzekeraars denken er anders over: een normale WA-verzekering, inclusief diefstal-clausule kost voor een gewone middenklasser al gauw 3500 gulden per jaar. All risk verzekeringen zijn onbetaalbaar en dus niet gangbaar.

De medische stand is evenmin onder de indruk. In de afgelopen tien jaar zijn op de Italiaanse wegen negentienduizend mensen om het leven gekomen, met voorsprong een Europees record. Het aantal gewonden bedroeg ruim een half miljoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden