Stop the mob!

'Mobbing'. Een term die bij niet beter weten wollig klinkt, gezellig bijna. Maar niets is minder waar. Mobbing is terreur op de werkvloer en komt volgens een bijdrage in U Hoort Nog ......

Yvonne Berkeljon

Dat is niet gering. Als deze cijfers kloppen dan kan het niet anders dan dat veel slachtoffers tegelijkertijd ook daders zijn. Bovendien rijst de vraag of werkend Nederland niet te teergevoelig aan het worden is. Maar hoe dan ook: mobbing lijkt een probleem, ook al omdat slachtoffers van de terreur als gevolg daarvan ziek thuis zitten. Reden voor een effectieve aanpak.

De Arbeidsomstandighedenwet kent sinds een aantal jaren een zorgplicht voor de werkgever. Deze verplichting houdt in dat de werkgever een beleid moet voeren met betrekking tot de bescherming van zijn werknemers tegen seksuele intimidatie, agressie en geweld. Hoe de werkgever zich het lot van de 'gemobte' werknemer moet aantrekken is niet in de wet geregeld. Al een jaar of tien wordt er gesproken over de vraag of er een wettelijke regeling moet komen voor de behandeling van klachten van individuele werknemers.

Een wetsvoorstel strandde in 1992 in de Tweede Kamer en sindsdien heeft het wat gesudderd. De vakbonden bliezen de discussie recent opnieuw leven in. Met het oog daarop heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een onderzoek laten uitvoeren naar de vraag wat Nederlandse bedrijven zelf al hebben gedaan op het gebied van klachtenregelingen voor werknemers.

Uit het in juni van dit jaar afgeronde onderzoek door de Universiteit van Amsterdam blijkt dat 30 procent van de 875 geënquêteerde ondernemingen een klachtenregeling kent. Op de helft daarvan is overigens in de afgelopen twee jaar geen beroep gedaan. Een belangrijke bevinding van het onderzoek is dat werknemers een erg hoge drempel ervaren om een klacht in te dienen. De vrees voor negatieve reacties van het management (of collega's) is groot.

Deze drempel zou wellicht verlaagd kunnen worden na invoering van een wettelijk klachtrecht. Als het aan de PvdA, Groenlinks en D66 ligt, komt dat er. De drie partijen dienden in september van dit jaar een wetsvoorstel Klachtrecht in. Uitgangspunt daarvan is: klagen zonder sancties op voorwaarde dat de klacht verband houdt met de persoonlijke arbeidssituatie. De werkgever moet na ontvangst van de klacht binnen zes weken schriftelijk reageren. De regeling omvat geen procedure voor de klachtbehandeling.

Dus blijft het de rechter die van geval tot geval moet bepalen of de procedure zorgvuldig genoeg is geweest. Niet alleen tegenover de klager, maar ook tegenover de aangeklaagde. Deze laatste moet in ieder geval volledig en tijdig worden geïnformeerd. Voldoet de klachtenafhandeling niet aan elementaire waarborgen, dan 'hangt' de werkgever. Zo kostte de onzorgvuldige afhandeling van een klacht over seksuele intimidatie een werkgever 25 duizend gulden, te betalen aan de vals beschuldigde.

Klagen wordt een recht, maar aan het recht op verweer kan een werkgever evenmin straffeloos voorbijgaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden