Stop de verloedering!

Vorige week zette Albert Heijn een advertentie op een prominente plek in de dagbladen, die begint met de zin: 'Mogelijk vindt u een aantal vlees- en zuivelproducten tijdelijk niet in onze winkels of raken snel uitverkocht.' Je leest 'm vier, vijf keer, maar dat 'raken snel uitverkocht' blijft er maar...

Zo rammelt er wel meer in de reclame.

Kijk naar de soepcommercial van Unox, dat een echtpaar compleet met woonboot laat verzwelgen door een roofzuchtig monster. Dat hongerige monster, zo wordt de kijker aan het begin van het filmpje duidelijk gemaakt, wordt aangelokt door een paar druppels in de gracht gemorste vissoep. Vanwege dat scenario kon de man met zijn twee borden vissoep dus niet binnendoor van de keuken naar de eetkamer, maar moest-ie buitenom met zijn borden. En dat is natuurlijk wat onlogisch.

Zo'n zelfde katterig gevoel beklijft na het zien van het tv-spotje van Amstel waarin de drie onafscheidelijke Amstel-vrienden een potje Triviant spelen. Als er eentje dreigt te winnen, grijpt een ander geniepig in door de vraag 'Welke voetballer wordt de Kromme genoemd?' op het Triviant-kaartje schielijk te veranderen in 'Welke wielrenner wordt wel de Das genoemd?' Een vraag die slechts weinigen kunnen beantwoorden, de bijna-winnaar in ieder geval niet, waarna de vraagsteller het kaartje snel wegmoffelt tussen de andere kaartjes - en daarmee weg komt! Dat klopt niet: als je zo'n moeilijke vraag krijgt, voor Triviant nog wel, dan wil je natuurlijk wel even het antwoord weten. Leuk filmpje, maar omdat de situatie zo levensecht en daarmee invoelbaar is, blijft het onbevredigende einde schrijnen.

Maar helemaal schrijnend is het tv-spotje van ABN Amro met die nerveuze veertiger die in een restaurant zit te eten en om de haverklap zijn servet neergooit om de zaak uit te benen en in een belendend pand aan weer een andere gedekte tafel een slok wijn te nemen. Uit de buitenopnamen begrijp je dat de man heen en weer loopt tussen een etablissement met de naam 'Hoofdgerechten' en een dat 'Wijn' heet, en van de voice-over - 'Bepaalde zaken kun je toch beter combineren' - begrijp je dat ABN Amro ook je bankzaken én verzekeringen aan één tafeltje regelt. Maar wat niet klopt, is dat binnen in dat 'Hoofdgerechten'-restaurant de mensen aan andere tafeltjes steeds gestoord opkijken als die opgejaagde gast weer eens wegloopt van tafel. Terwijl die eters toch in hetzelfde schuitje zitten. Waarom ziet iedereen op de reclameafdeling van ABN Amro, goed voor 32 miljoen gulden reclame per jaar, dat over het hoofd?

En dan nog iets: die man smijt zijn servet steeds aan de rechterkant van zijn bord op tafel neer. Terwijl dat servet links hoort. Daar heeft etiquettedeskundige Magda Berman (van de boeken Etiquette Geheugensteun Tafelmanieren en de Etiquette Geheugensteun Ontvangsten en Partijen) zich te pletter aan geërgerd, zoals ze liet weten in een persbericht dat ze half maart naar de reclamepers stuurde. Zij stoorde zich ook al aan een Albert Heijn-advertentie met de kop 'Tafelmanieren', waarin een vrouw met haar 'volle knuist' de kelk van een glas wijn omvat. 'Ik begrijp niet dat als er zoveel geld wordt uitgegeven aan een reclame-uiting, zo op styling en dergelijke wordt gelet, dat er dan nog zulke grove etiquettefouten worden gemaakt', reclameert Berman. Beter kunnen we het niet zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden