Stop De Pers: Hoe de droom van Boekhoorn nooit winstgevend werd

Kenners riepen het al jaren; in Nederland is géén ruimte voor drie, laat staan vier gratis kranten. Het eveneens in 2007 gelanceerde PCM-vehicel DAG verdween al na één jaar en nu is het dan ook gedaan met De Pers, de gratis krant van investeerder Marcel Boekhoorn. Zijn avontuur is voorbij.

De groene bakken op de grote Nederlandse stations zullen nog drie weken worden gevuld met het dagblad, dat naar eigen zeggen 'binnen de journalistiek gold als verfrissend, kwalitatief sterk en origineel'. Helaas dachten de adverteerders daar anders over. De commerciële exploitatie bleef structureel achter bij de verwachtingen, wat de uitgevers vandaag deed besluiten om de stekker er definitief uit te trekken.

De miljoenen van Marcel Boekhoorn, rijk geworden met de aan- en verkoop van telefoonbedrijf Telfort, mochten niet baten. Zijn droom, een winstgevende, gratis kwaliteitskrant voor de Nederlandse markt, blijkt vijf jaar later onhaalbaar. Een zware slag, maar niemand kan ontkennen dat hij er niet alles aan deed om het kunstje wél te flikken.

Medialandschap verbouwen
Boekhoorn stak vanaf het begin tientallen miljoenen euro's in het project. De Pers moest het kwalitatieve broertje van de succesvolle gratis kranten Spits en Metro worden. Sterker, de oprichters van Dagblad De Pers met als uitgever Cornelis van den Berg en als hoofdredacteur Ben Rogmans, zagen het in 2007 helemaal zitten: hun gratis krant zou alle andere kranten overbodig maken en het medialandschap grondig overhoop halen. Het avontuur verliep niet helemaal op rolletjes. Over de rumoerige begintijd verschenen inmiddels al twee boeken.

Verspreiding
De krant ging van landelijke dekking terug naar een bescheiden oplage voor verspreiding in de Randstad, maar in 2009 werd een overeenkomst gesloten met uitgeverij Wegener. Die uitgeverij zou tegen betaling van een vaste jaarlijkse vergoeding de komende 13 jaar de volledige commerciële exploitatie van De Pers overnemen.

Als aanvulling op het bestaande aanbod van regionale dagbladen zoals De Gelderlander en het Brabants Dagblad, zou De Pers landelijke adverteerders naar Wegener moeten trekken. Ook zouden druk, distributie, IT en redacties meer samen gaan werken. Het liep allemaal anders.

Miljoenen

De verslechterde omstandigheden op de advertentiemarkt gooide al snel roet in het eten. Wegener dacht met het eigen verkoopapparaat veel meer dan 16 miljoen euro te kunnen verdienen met De Pers, maar naar verluidt bleef de omzet steken op enkele miljoenen.

Wegener verloor steeds meer de hoop op verbetering, waarna het bedrijf aankoerste op een contractbreuk. Wegener betaalt nu een afkoopsom van 45 miljoen. De afkoopsom zal door Boekhoorns Mountain Media worden aangewend om het merendeel van haar bestaande verplichtingen te voldoen. Ook worden hiermee regelingen gefinancierd voor de ontslagen journalisten.

Metro en Spits

Hoewel alle uitgevers het moeilijk hebben met de slechte economische omstandigheden en wegblijvende adverteerders, zijn voorlopig Metro en Spits de lachende derde. Hun bakken op de diverse trein- en metrostations blijven ook na 30 maart dagelijks gevuld met gratis, maar volgens Boekhoorn nog altijd 'goedkope', journalistiek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.