Stone, Pretty Woman, Aftermath

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Edward Norton en Robert De Niro in Stone. Beeld .

Stone (John Curran, 2011)

SBS 9, 20.30-22.35 uur

Robert De Niro maakt zich er de laatste jaren vaak nogal makkelijk vanaf. Voortsukkelend op maniertjes en gezichtsuitdrukkingen die we al tig jaar van hem kennen, lijkt hij aan veel recente rollen weinig plezier te beleven. Daarom alleen al is het een verademing om hem in Stone (2010) te zien, waar hij op dreef is als reclasseringsambtenaar Jack Mabry, die vlak voor zijn pensioen een beslissend adviesrapport moet opstellen over de eventuele vrijlating van bajesklant Gerald Greeson (Edward Norton). De Niro hoeft ook weer niet zó veel te doen om Mabry vlees en karakter te geven: het personage is uitgeblust, heeft een gemummificeerd huwelijk met een alcoholistische vrouw en kampt met de laatste stuiptrekkingen van een geloofscrisis.

Geen wonder dat hij er geen woord van gelooft als Greeson zegt dat hij zijn leven zal beteren en geen wonder dat hij bijna mechanisch toehapt als Greesons verleidelijke vrouw Lucetta (Milla Jovovich) hem met haar eigen middelen probeert te vermurwen. Ziedaar het uitgangspunt voor een film die spannend en broeierig is als een thriller, terwijl regisseur John Curran ook de tijd neemt voor lange, uitstekend uitgewerkte bureaudialogen, waarin Mabry en Greeson elkaar aan de tand voelen. Tijdens die gesprekken moet je als kijker steeds je standpunt over de personages bijstellen, waardoor het de beste scènes van de film worden.

Norton levert fantastisch tegenspel en zelfs Jovovich weet meestal te overtuigen. Mooi, sfeervol camerawerk ook, en het uitgekiende geluidsontwerp voert je diep de gedachtenwereld van de personages binnen - alleen al met de gespreksflarden uit religieuze radioprogramma's die steeds weer bij de beelden klinken. Zo blijkt Stone misschien nog wel het meest een subtiel, gelaagd drama over geloof en het verlies daarvan.

Pretty Woman (Garry Marshall, 1990)

Net 5, 20.30-23.00 uur

Deze succesvolle romance verwijst naar Assepoester, maar is toch vooral een update van het verhaal van Pygmalion en Galatea. Miljonair Edward Lewis (Richard Gere) huurt voor een week prostituee Vivian Ward (Julia Roberts) in (kosten: 3.000 dollar). De yup gebruikt de tijd om van het ongemanierde hoertje zijn ideale vrouw te maken, met alle zwijmelende en komische gevolgen vandien.

Aftermath (Wladyslaw Pasikowski, 2012)

Net 5, 20.30-23.00 uur

Ze staan er ontheemd bij, de grafstenen. Józek Kalina trof ze aan onder het asfalt van een weg en nu geeft hij ze een plek op het land dat hij in zijn Poolse plattelandsdorpje onderhoudt. Tientallen, misschien honderden Joodse grafstenen zijn het, geschrobd maar grauw in het korenveld. Hoe konden ze eindigen als vulsel voor het wegdek? Bij welke doden horen ze? Józeks broer Franciszek, ook ontworteld sinds hij naar Amerika vertrok, begrijpt bij terugkomst in het dorp niet wat Józek wil, maar Aftermath maakt duidelijk dat het raadsel van de grafstenen om opheldering smeekt. De vijandigheid van de dorpelingen, de close-ups van hun kille gezichten, de sinistere sfeer: je voelt aan alles dat hier een kwaad sluimert dat overwonnen moet worden. Aftermath is fascinerend en ongewoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden