Stoere moordliedjes op Boulevard

Den Bosch ‘Alsof de Olympische Spelen geopend zijn’, zegt een bezoeker vrijdag na de opening van het theaterfestival Boulevard. Het jaarlijkse zomerfestival van Den Bosch begint spectaculair met een zangeres in een kolossale rode jurk, zeker vier meter hoog....

Boulevard vindt dit jaar voor de 26ste keer plaats in de Brabantse hoofdstad, met veel voorstellingen op en rond stadsplein De Parade. Jaarlijks trekt het festival zo’n 120 duizend bezoekers. ‘Een geëngageerd zomerfestival met nogal wat voorstelling met thema’s die niet zomers zijn’, zegt directeur Geert Overdam.

Dit jaar zijn de Belgen goed vertegenwoordigd, met theater van Johans Simons’ NTGent en regisseur Arne Sierens en dans van choreograaf Sidi Larbi Charkaoui en het Brusselse collectief Peeping Tom.

De Bossche cultuurwethouder Rodney Weterings (PvdA) sprak tijdens de opening zijn angst uit voor een ‘gure PVV-wind’ en verklaarde dat Boulevard onmisbaar is. ‘Desnoods gaan we in 2011 ondergronds.’ Henk Scholten, directeur van het Theater Instituut Nederland, riep de politiek op niet te hardhandig te snoeien. ‘We snappen dat ook de kunsten niet kunnen worden ontzien, maar er mag niet met de botte bijl bezuinigd worden.’

Singer-songwriter Hanneke de Jong maakte voor Boulevard een muziekvoorstelling over haar fascinatie voor Shakespeare: Earshaken pieces. Ze speelt haar solo tegen een achterwand die fungeert als een letterbak. Ze verplaatst de letters en maakt zo toepasselijke associatieve woorden – een interessant schouwspel dat wat verzandt in omslachtig geschuif.

De Jong en percussionist Dirk-Peter Kölsch hebben teksten van Shakespeare op muziek gezet; sferische, soms betoverende nummers waarin flarden van de oude meester te herkennen zijn. De selectie zou aan kracht gewonnen hebben als De Jong haar publiek iets meer over haar keuzes duidelijk had gemaakt.

De binnentuin van het stadskantoor is een prachtige locatie voor Knoxville girl, een intrigerende voorstelling geïnspireerd op Amerikaanse murder ballads uit het begin van de 20ste eeuw. In deze liedjes wordt het verhaal van een moord verteld.

Ook de heren in dit stuk, gespeeld door vier jonge theatermakers, lijken geen schoon geweten te hebben. Een meisje is dood, maar hoe blijft onduidelijk. In een uur laveren de jongens treffend tussen alle mogelijke gevoelens, van angstig tot stoer, van baldadig tot uitgelaten. Op onbeholpen wijze proberen ze het meisje de laatste eer te bewijzen. De uitstekende voorstelling heeft maar een korte tournee. Eigenlijk zou ze volgend jaar op alle zomerfestivals te zien moeten zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden