Nieuws Stint

Stint wil met andere remmen, spiegels en stoeltje voor nieuwe schooljaar de weg weer op

De fabrikant van de Stint wil voor de start van het nieuwe schooljaar weer de weg op. De drieduizend elektrische bolderkarren die stilstaan als gevolg van het dodelijke ongeval in Oss, moeten voor die tijd zijn aangepast aan de nieuwe veiligheidseisen die minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aan een terugkeer van de Stint verbindt.

Een Stint in de fabriek in Putten. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Dinsdag trok Van Nieuwenhuizen de toelating van de Stint als bijzondere bromfiets formeel in. Daardoor kan de elektrische bolderkar in zijn huidige vorm definitief de openbare weg niet meer op. Het ministerie werkt aan een nieuw toelatingskader, waarin is vastgelegd aan welke eisen de Stint moet voldoen om weer te kunnen rondrijden. 

Veel kinderdagverblijven maakten tot het ongeval in Oss gebruik van de karren, waarmee maximaal tien kinderen tegelijk vervoerd kunnen worden. De toedracht van dat ongeval, waarbij in september een Stint op een trein botste en vier kinderen omkwamen, wordt nog altijd onderzocht. Van Nieuwenhuizen uitte al wel forse kritiek op het bedrijf achter de Stint, dat een deel van de karretjes van een zwaardere motor zou hebben voorzien.

Remmen voor en achter, stoeltje en spiegels

In december deed TNO een reeks voorstellen om de Stint veiliger in gebruik te maken. Zo oppert het onderzoeksinstituut om de Stint niet meer op de motor te laten remmen, maar remmen op de voor- en achterwielen aan te brengen. Ook krijgt de nieuwe Stint waarschijnlijk een stoeltje en spiegels, om het zicht van de bestuurder te verbeteren. Bij de huidige Stint staat de bestuurder achter op het karretje, met een bak vol kinderen of goederen voor zich.

De heruitgave van de Stint zal qua uiterlijk niet veel veranderen, maar technisch des te meer. ‘De motor, motorcontroller en voorwielophanging blijven behouden, voor de rest wordt alles anders’, vertelt eigenaar Edwin Renzen van Stintum telefonisch. 

Zijn bedrijf zegt te zullen aanpassen wat nodig is om weer de weg op te kunnen. Hij wil daarbij meteen de uitgebreidere EU-regelgeving volgen, om te voorkomen dat de Stint over een tijd opnieuw moet worden aangepast. Nog niet duidelijk is of de minimumleeftijd van de bestuurder naar 18 jaar wordt verhoogd en of een rijbewijs verplicht wordt gesteld.

Renzen rekent erop dat de Tweede Kamer nog deze maand het nieuwe toelatingskader voor bijzondere bromfietsen voorgelegd krijgt. In een e-mail aan zijn klanten noemt hij het aanpassen van de drieduizend karren ‘logistiek, technisch en financieel gezien een groot project’. Het stappenplan dat tot de terugkeer van de Stint moet leiden, behelst onder meer het terughalen en demonteren van oude Stints en het bestellen en monteren van nieuwe onderdelen. Cruciaal is daarbij ook de keuring door de RDW.

Dit schreven we eerder over de Stint

Iedereen was enthousiast over de Stint, maar die komt niet meer terug
Het bedrijf achter de Stint heeft faillissement aangevraagd. Een reconstructie van de weken na het dodelijke ongeval met zo’n elektrische bolderkar in Oss, dat de onderneming in een vrije val deed belanden.

De Stint was dus echt gevaarlijk. Wie is verantwoordelijk?
Waarom was een gruwelijk ongeluk nodig om te ontdekken dat het toezicht op de Stint volledig ontbrak? Het antwoord op die vraag moest VVD-Kamerlid Remco Dijkstra in een algemeen verkeersdebat schuldig blijven. Eén ding is zeker: het ging faliekant mis bij het opstellen van veel te soepele toelatingseisen.

De tragedie in Oss kreeg politieke dimensies: ‘De verkeersminister heeft veel uit te leggen’
Ruim een maand na het ongeluk met de Stint kruiste Cora van Nieuwenhuizen de degens met de Tweede Kamer in een debat. Dit waren de vier lastige vragen die de verkeersminister moest beantwoorden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.