Stimulans Stedelijk is overal voelbaar

De kunstliefhebber kan komend weekeinde zijn hart ophalen in Amsterdam. Vijf kunstbeurzen zijn te bezichtigen en het Stedelijk opent zijn deuren. Overvoering of juist versterking?

In weerwil van crisis en bezuiniging kan de liefhebber in Amsterdam nog naar hartelust kunst consumeren. En dat is zacht uitgedrukt, want in het weekeinde dat het Stedelijk zijn deuren opent - op 22 en 23 september - vinden er maar liefst vijf (5!) kunstbeurzen plaats in Amsterdam. Een hoorn des overvloeds aan fotografie (Unseen), tekeningen (Amsterdam Drawing), design (Inside Design Amsterdam) en van alles uit diverse disciplines (Art in Red Light en Club A.Projects@ Loods 6) wordt te koop aangeboden.


Alsof de crisis de portemonnee van de kunstliefhebber/koper ongemoeid heeft gelaten en er geen sprake is van een overaanbod in de culturele sector. Vragen over concurrentie en verzadiging liggen op de loer. Maar volgens Simone Swildens, organisator van Art In Red Light zullen de beurzen elkaar eerder versterken dan beconcurreren.


'Juist als je die beurzen in één periode organiseert, hebben liefhebbers extra reden om speciaal naar Amsterdam te komen en in een keer hun portie kunst tot zich te nemen. Kijk naar Parijs, daar vinden in dezelfde periode ook de FIAC in het Grand Palais, de Slick beurs en een expositie in de Tuilerieën plaats. Dat gaat al jaren zo.'


Daarbij zal, volgens Swildens, de opening van het Stedelijk een positief effect hebben op de bezoekersaantallen van haar en haar 'concullega's'. Er is immers een extra toeloop van liefhebbers en journalisten naar Amsterdam. 'We zijn benaderd door I Amsterdam, of we niet opgenomen wilden worden in het internationale persprogramma van het Stedelijk. Er komen ongeveer vijftig kunstjournalisten af op de opening, dan is het geweldig als die ook van je bestaan weten.'


Ook Unseen, de groots opgezette fotografiebeurs die dit jaar voor het eerst wordt gehouden, voelt de Stedelijk-stimulans. Mededirecteur Roderick van der Lee, licht toe dat dat de VIP gasten van Unseen een preview krijgen in het Stedelijk en vice versa. 'Maar onze datum stond vast lang voordat de openingsdatum van het Stedelijk bekend was. Dat we profiteren van de uitstraling van het museum is een prettige bijkomstigheid. '


Of zie de beursboom als een lang uitgestelde viering van (moderne) kunst waar Amsterdam naar snakte. Althans, zo beschouwt Hans Gieles, organisator van Amsterdam Drawing, het. 'De brille van kunststad die Amsterdam heeft moeten ontberen, door de jarenlange sluiting van het Stedelijk Museum, komt terug. Door die sluiting werd ook het galeriebezoek minder. De concentratie van kunstevenementen gaat volgens mij weer een opleving in aandacht genereren. Nu is juist het moment dat de beeldende kunst in Amsterdam met zijn vuist op tafel moet slaan.'


Desalniettemin, Amsterdam is Parijs niet. De Franse hoofdstad heeft door zijn omvang al een veel groter kunstminnend publiek en een kunstkooptraditie die ver vooruitloopt op Amsterdam. En als de crisis ons iets heeft geleerd dan is het wel dat je elke euro maar een keer kunt uitgeven.


Martien Koning eventmanager van Inside Design Amsterdam/Elle 2012 onderkent het gevaar van verzadiging. 'Maar dat is nu nog niet aan de orde. September is traditioneel een maand waarin je een boom aan beeldende kunst hebt. Daarbij komt dat er niet overal een overlap is en dus concurrentie. Onze doelgroep wordt in eerste instantie gevormd door Elle-lezers.'


Meer beurzen leiden ook niet noodzakelijkerwijs tot meer aanbod. Swildens: 'Het feit dat er eind september zoveel kunstpaddestoelen uit de grond schieten, komt mede doordat Art Amsterdam, de jaarlijkse kunstbeurs die in de RAI plaatsvindt, dit jaar niet doorgaat. Nogal wat galeries die nu onderdak bij andere beurzen hebben gevonden, toonden hun kunstenaars hiervoor onder de paraplu van Art Amsterdam.'


Niettemin valt er volgens Swildens nog wel wat winst uit samenwerking te halen. 'We hebben al afgesproken te inventariseren hoe we het volgend jaar het beste kunnen kanaliseren. Passepartouts bijvoorbeeld. Kun je met één kaartje alle beurzen bezoeken. Mooi toch?'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden