Column

Stilstaand beeld, live vanuit Fotostudio De Jong

null Beeld null

Je verwacht het niet: het maken en publiceren van seksueel getinte selfies heeft invloed op de identiteit van jongeren. Dat had een jonge onderzoekster uitgevonden, ze vertelde erover in het vernieuwde Fotostudio De Jong (VPRO). Goede aanleiding voor De Jong om het met 'visueel artiest' Willem Popelier te hebben over het maken van selfies. Tip voor de doehetselfer: plaats de camera boven ooghoogte. Met die ongeschreven regel van het nieuwe zelfportret voorkomt de maker een duckface - ook niet onbelangrijk voor de identiteit.

Een tv-programma over stilstaand beeld: dat was een heel goed idee toen Wilfried de Jong daar vorig jaar op zaterdagavond mee begon. Door de smartphone is fotografie meer in ons leven dan ooit, goed dat ook tv die trend nu had weten te vatten.

Dit seizoen is de formule veranderd: van een reportageprogramma, deels vanuit een oud Rotterdams herenhuis, naar een soort talkshow, live vanuit het Machinegebouw in Amsterdam. Na een valse start vorige week, vanwege de gijzelingsactie bij de NOS, bleef bij de tweede aflevering de vraag wat die vernieuwing toevoegt. Het geluid klinkt hol, de hal mist intimiteit. Het publiek leek enkel aanwezig om kort foto's toe te lichten die vooraf waren ingestuurd.

Met oud-nieuwslezeres en fotograaf Sacha de Boer besprak De Jong kort wat foto's uit de kranten van donderdag, maar diep ging dat niet. Martijn Kleppe, 'foto-onderzoeker', besprak een andere foto van die dag, van een jongen in een ziekenhuis in Syrië. Maar de vraag bleef waarom is gekozen voor een live-versie. Het suggereert actualiteit en urgentie, maar de meeste onderwerpen waren niet gebonden aan de dag.

Dat waren ook meteen de interessantste. Zoals de trend die Kleppe toonde, dat persfoto's in media steeds vaker als stockfoto worden gebruikt. Een promotiefoto voor een documentaire over vier (inmiddels succesvolle) Marokkaanse jongens duikt vaak op als illustratie bij nieuws over Marokkaanse probleemjongeren. 'Waar kijken we naar?', is de leidraad van zijn rubriek. Het is tevens het uiterst zinnige motto van het hele programma. Dat volgende week keepersgeluk heeft: dan worden net de winnaars van World Press Photo bekendgemaakt. Hopelijk aanleiding voor een diepgaande beschouwing.

Nog een programma verruilde de oude vorm voor die van de talkshow. Het uitgewerkte dagelijkse Pownews is een wekelijkse talkshow geworden op de donderdag. Studio Powned lijkt deels een kopie van, deels knipoog naar Amerikaanse talkshows: de presentatiedesk rechts, links daarvan, ietsje lager dan de gastheer, Chesterfields voor de gasten. Koffiemok op tafel, kosmopolitisch stadsbeeld op achtergrond, publiek erbij en klaar.

Presentator Rutger Castricum, tevens verslaggever, is in elk geval veel losser in de presentatie dan zijn voorganger Dominique Weesie. Er zijn filmpjes volgens het bekende procedé van Pownews: Jan Roos en Tom Staal op zoek naar gekkies in de provincie, op de biobeurs of in de Tweede Kamer; de montage doet het vernietigende werk. (Oud-)PVV'ers zijn altijd welkom, zoals bleek uit een veel te lang item rond Louis Bontes en Joram van Klaveren. Veel betekenis heeft het niet. Hoewel de reportage over een SM-trio - waarin de 'meester' Marco zijn twee slavinnen wel erg bruut te lijf ging - zelfs Castricum 'ziekelijk' voorkwam.

Vorige week werd de start van Studio Powned een dag vertraagd door de 'omstandigheden' bij de NOS. Volgende week moet het wijken voor het 'WK afstanden'. Ook daarom is deze overgang van dagelijks naar wekelijks geen verbetering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden