Stille duivel in goddelijk lichaam

Zou hij het durven? Zou hij de veertigplussers van de seniorengroep van het Nederlands Dans Theater ook bijna naakt laten dansen, zoals hij dat een half jaar geleden deed met twee jonge honden van het NDT II?...

Nu opent zijn nieuwe choreografie Sight met een even sensuele als zorgzame scène tussen de 64-jarige Gérard Lemaitre en de bijna vijftigjarige Sabine Kupferberg. Zij geeft zich, liggend op een stoel, over aan een scheermes in zijn behendige handen. Hij schaaft het schuim van haar blote buik, haar borsten, haar nek, haar dijen.

Uiteindelijk draagt hij haar weg naar de coulissen. De echte coulissen want ook op het podium hangen tien doeken die suggereren dat we van opzij op het toneel kijken. Shusaku liet zich inspireren door de verhoogde concentratie van dansers die zich in de coulissen voorbereiden op een optreden. Volgens hem een geestestoestand waarin dromen en wanen vrij spel krijgen.

Dus laat hij na de schuimige opmaat Kupferberg en Lemaitre samen met Gioconda Barbuto en David Krügel voor op het podium kronkelen als vreemde demonen. Door de boxen klinkt een aanhoudende metalen waterstroom, onderbroken door een korte meisjessnik.

Ook al kiest Takeuchi niet voor naaktheid maar voor minimale kostuums die de contouren van het lichaam benadrukken, de kledij kan niet verhullen dat zijn fysieke, verwrongen lichaamstaal beter aansluit bij de (nog) gespierde Barbuto en Krügel (beide net over de veertig) dan bij de oudere Kupferberg en Lemaitre.

Hier wreekt zich een leeftijdsverschil van tien, twintig jaar. Krügel toont zich Takeuchi's ideale vertolker: hij loopt als een Neanderthaler, leunt uit het lood in een schier onmogelijke handstand en laat al zijn spierbundels vibreren. Hij is een stille duivel in een goddelijk lichaam. Ook in Squeaky Wheel, het nieuwe duet van Paul Lightfoot en zijn vriendin Sol Léon, is Krügel op zijn best, naast een watervlugge Barbuto.

In gele bodies draaien ze met knikkende knieën om elkaar heen. Alle bekende cartoonbewegingen uit Lightfoots idioom passeren razendsnel de revue op twee lyrische fragmenten uit Tchaikovsky's Notenkraker: een tik tegen een hand, een snuif aan een oksel, en lel tegen een kaak. Al wordt Krügel daarmee in de slotseconde onderuit getikt, dit is zijn avond. Kupferberg en Lemaitre mogen schitteren in de reprises van Ohad Naharin en Jirí Kylián, de wereldpremières zijn een feest voor deze Zuid-Afrikaanse acrobatiekkampioen van vijfentwintig jaar geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden