Stijlvol slot Schumacher

Ferrari en Michael Schumacher eindigden het autoraceseizoen 2002 in stijl en wonnen de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka....

De GP van Japan was wat deze eerste twee plaatsen betreft weer een race zonder vermeldenswaardige zaken. Zelfs de afwezigheid (rugklachten) van technisch opperhoofd Ross Brawn had geen merkbaar effect. Vijfvoudig wereldkampioen Schumacher reed vanaf het doven der lichten onweerstaanbaar weg van de rest. Hij was ongenaakbaar.

De feitelijke race werd pas vanaf de derde plaats gehouden. Daar reed eerst David Coulthard (McLaren-Mercedes) maar dat duurde slechts tot de achtste ronde. Problemen met het gaspedaal doofden zijn kansen. Daarna ging het tussen Ralf Schumacher (BMW-Williams) en Kimi Raikkonen (McLaren-Mercedes).

Dat gevecht eindigde in winst voor de Fin. Niet omdat hij sneller was, maar omdat Schumacher junior vijf ronden voor het einde toch nog pech kreeg.

De Japanse fans werden goed bediend met het foutloze optreden van hun eigen Takuma Sato die Suzuka uit het verleden beter kent dan de meeste andere F-1-coureurs. De kleine Japanner had al opvallend snel getraind in de dit seizoen tamelijk tegenvallende Jordan. Sato's vijfde plaats, goed voor zijn allereerste (2) wereldpunten, liet ook het Jordanteam enkele plaatsen opschuiven in de stand om de constructeurstitel (die overigens al lang in handen van Ferrari is). Hoe hoger een team in dat constructeursklassement eindigt, hoe meer geld uit de jaarlijkse Ecclestone-verdeling komt en hoe meer recht van spreken over nieuwe reglementen.

Over nieuwe regels zal het op maandag 28 oktober gaan wanneer FIA en teams rond de tafel gaan om afspraken voor volgend jaar te maken. FIA-voorzitter Max Mosley schijnt zijn alom als krankzinnig gekwalificeerde plan om rijders tijdens het seizoen verplicht van auto te laten wisselen niet voetstoots te willen laten vallen. Maar mensen die Mosley goed kennen, beweren dat hij opzettelijk een aantal wilde plannen lanceert temidden van andere ideen die heel wel uitvoerbaar zijn, ook al liggen ze in eerste instantie lastig. Mosley calculeert op die manier politiek wisselgeld in.

Voor diverse coureurs eindigde het seizoen 2002 in mineur. De grootste pechvogel was Allan McNish die aan zijn laatste race voor Toyota niet eens kon beginnen. Hij was in de training hard in de vangrail geklapt, Vlak voor de start legde racedokter Sid Watkins hem een startverbod op.

Felipe Massa (Sauber) crashte al in de vierde ronde en zorgde voor gele gevaarvlaggen. De toekomst van de Braziliaan in de Formule 1 is twijfelachtig. Hij verdwijnt mogelijk naar de Amerikaanse racerij. Datzelfde lijkt ook voor Jacques Villeneuve te gelden. De wereldkampioen van 1997 heeft in de BAR-Honda alleen maar veel geld opgestreken maar nooit aansprekende resultaten behaald.

Het team van Minardi, waarvoor Jos Verstappen genoemd wordt in 2003, kreeg tegenwerking van een aantal andere teams die de geldverdeling rond het verdwijnen van het Prost-team betwisten. Bernie Ecclestone besloot eerder dit seizoen de miljoenen die Prost uit de tv-rechten toekwam aan Minardi toe te kennen. Dat wordt door een aantal teams, McLaren voorop, niet geaccepteerd. Zij willen dat geld onder elkaar verdelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden