Stijlvol, al is het pak mosterdgeel

Lang voor Madonna en Lady Gaga er faam mee verwierven, deed Bowie al wat iedere popartiest nu standaard probeert: zich steeds opnieuw uitvinden. Toch was hij stijlvast.

Evelien van Veen
null Beeld WireImage
Beeld WireImage

Look up here, I'm in heaven luidt de eerste zin van het nummer Lazarus op het laatste Bowie-album. Laat dat de modehemel zijn, want lang vóór Madonna en Lady Gaga was het natuurlijk David Bowie die al deed wat elke popartiest nu doet die langer dan één hit wil overleven: jezelf steeds opnieuw uitvinden. Al was dat bij Bowie geen marketingstrategie, maar volstrekt authentiek. En hoe geef je dat beter vorm dan door de outfits die je kiest?

Van Britse mod met keurig lang haar (zoals The Beatles lang haar hadden, best kort dus eigenlijk) transformeerde hij in zijn begintijd al snel naar hippie in uitzinnige seventiesmode: wijdvallende bloezen, extreem wijde pijpen, écht lang haar en zelfs een mannenmaxi-jurk die hij voor zichzelf had laten ontwerpen.

null Beeld © Daily Mirror/Mirrorpix/Corbis
Beeld © Daily Mirror/Mirrorpix/Corbis

Vrouwenkleding? Juist daarom. Het spel met identiteiten is begonnen. Wat volgt is een levenslange reeks personages, afgetrapt met Ziggy Stardust (strakke en glimmende bodysuits, rood haar, afgeschoren wenkbrauwen, bliksemschicht op het gezicht), gevolgd door Alladin Sane, koning van de glamrock, en, weer later, de dandy The Thin White Duke.

Daarmee zet Bowie een klassiekere periode in: zwart pak, wit overhemd, stropdas, gilet. Absurd stijlvol, altijd, ook als dat pak mosterdgeel is of, midden jaren tachtig, mintgroen - belachelijk aantrekkelijk voor vrouwen én mannen. Ook, natuurlijk, door zijn slanke postuur en zijn goeie kop met dat intrigerende oog, dat niet, zoals vaak wordt aangenomen, afwijkt van kleur, maar door een vergrote pupil, ooit door een knokpartij op het schoolplein beschadigd.

null Beeld © Cineliz/AllPix
Beeld © Cineliz/AllPix

Berlijn

In zijn Berlijnse periode houdt hij het sober - zwart leren jasjes, af en toe een hoed - om begin jaren tachtig als pierrot op te duiken in de clip van Ashes to Ashes. Eat your heart out, rockzangers van het type Bruce Springsteen of Ray Davies van The Kinks: je kunt als rockzanger volkomen geloofwaardig zijn met een zwarte traan op je witgeschminckte wang.

Het nummer Fashion ('Ooh bop, Fashion!' - laten we het vandaag de hele dag zingen) was een lichte sneer, verklaarde Bowie zelf desgevraagd, 'to move on a little from that Ray Davies concept of fashion.' Wees vandaag een paradijsvogel, morgen een dandy, beweeg je vrijelijk tussen de seksen - voor transgenders is Bowie het ultieme stijlicoon - dat is de modeboodschap die Bowie nalaat. Stijlvastheid klonk nog nooit zo saai.

null Beeld x
Beeld x
null Beeld
Beeld

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden