Ter redactieFashion Month

Stijlredacteur Cécile Narinx legt uit waarom mode je echt kan raken

‘Mensen denken vaak dat een fashion week vooral champagne drinken is’, zegt stijlredacteur Cécile Narinx. Maar bij het zien van haar Excel-schema voor de fashion weeks in Milaan en Parijs rijst eerder de vraag of ze überhaupt tijd heeft om te eten. 

Cécile Narinx naast collega Karin Swerink bij Chanel in Parijs.

Als een militaire operatie staan de shows, locaties en routes per kwartier ingepland. Van tien uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds is het schema ramvol.

Narinx: ‘Elk uur is er een nieuwe show, acht of meer shows per dag, en locaties zitten vaak aan verschillende kanten van de stad. De show zelf duurt maar vijftien minuten, en daarna is het met honderden tegelijkertijd naar buiten snellen richting de volgende.’

Vrijdag is de start van Fashion Month, de periode waarin modeontwerpers, inkopers, beroemdheden, bloggers en redacteuren zich verzamelen in de modehoofdsteden van de wereld. New York trapt af, de week erop Londen, en dan de grote twee: Milaan en Parijs. Daar moet je als modejournalist bij zijn, zegt Narinx. ‘Wat daar wordt getoond, sijpelt een paar maanden later door naar de Zara’s en H&M’s.’

Bij de voorbereidingen van de fashion weeks hoort het grote spel van de toegangskaarten. Narinx stuurt tientallen mailtjes naar haar contacten bij grote modehuizen met het verzoek om een uitnodiging voor de show. Heel de modeminnende wereld wil bij shows als die van Balenciaga en Chanel aanwezig zijn, dus het is soms vechten om een uitnodiging – zelfs voor een in Nederlandse gevestigde naam als die van Narinx.

De modeweken zijn voor een moderedacteur dé tijd om te netwerken, en zo de kans op kaarten voor shows te vergroten en warme contacten voor nieuws en interviews te kweken. Shows waar Narinx niet bij kan zijn, kijkt ze via een livestream. Dat heeft niet haar voorkeur, want dan mist ze de beleving. ‘Dan zie je nog wel de beweging van de kleding, maar de sensatie en het gevoel en alles eromheen ontbreekt. Een modeshow is een voorstelling, bijna net als een theaterstuk of een film. Als alles mooi op elkaar is afgestemd, kan het je echt raken.’

Cécile Narinx op terrasje aan het werk in Parijs, voor La Mascotte in Montmartre.

Narinx is zich ervan bewust dat de meeste Volkskrantlezers de mode niet op de voet volgen. ‘Daarom probeer ik altijd ergens te beginnen waarvan ik denk: daar kunnen mensen zich toe verhouden. Ik begin niet met allerlei kleermakerstermen of hoogdravende beschrijvingen, maar probeer een sfeer te schetsen zodat het voelt alsof je er bij bent.’

In haar column tijdens de fashion week in Parijs vindt ze het leuk om niet alleen de shows te beschrijven, maar ook ‘het circus eromheen’. ‘De modewereld is natuurlijk ook show en ijdelheid. Wat dat betreft, is mode ook heel geschikt om om te lachen.’ Aan de andere kant: bij sommige ontwerpers is de collectie een commentaar op de wereld waarin we leven, zegt Narinx. ‘Ik wil lezers laten zien dat er meer achter modeshows zit dan ijdeltuiterij.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden