Stijging aantal doden en gewonden in verkeer zet zich verder door

Het aantal verkeersdoden in 1994 is vergeleken met 1993 met 3,7 procent toegenomen. Ook nam vorig jaar het aantal mensen toe dat na een verkeersongeval in het ziekenhuis moest worden opgenomen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Daarmee is een einde gekomen aan de schijnbaar structurele daling van het aantal verkeersdoden en

-gewonden, die kenmerkend was voor de jaren zeventig, tachtig en begin jaren negentig.

Dat blijkt uit een publikatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In 1994 kwamen er 1298 mensen in het verkeer om het leven, tegenover 1252 in 1993 en 1285 in 1992. In 1994 werden 11.735 mensen in het ziekenhuis opgenomen, in 1993 1562 en in 1992 11.654. Wel moet er rekening mee worden gehouden dat de politie niet verplicht is een ongeval te registreren. Het zou de fluctuatie gedeeltelijk kunnen verklaren.

De ernst van de verwondingen door verkeersongelukken is daarentegen minder geworden. Volgens F. Wegman van de SWOV komt dit door de verbetering van de auto's en het wegmeubilair, die obstakels langs de wegen afschermen.

Een duidelijke oorzaak van de trendbreuk is moeilijk aan te geven. De SWOV acht het waarschijnlijk dat de aantrekkende economie tot meer verkeer leidt. Een verdere stijging van het aantal verkeersongevallen is de komende jaren dan ook te verwachten.

Daarnaast gaat de verdergaande decentralisatie van de uitvoering van het verkeersveiligheidsbeleid volgens de SWOV ten koste van de effectiviteit. Vóór de decentralisatie stelde de overheid mensen en geld beschikbaar voor acties van Veilig Verkeer Nederland, en subsidies voor fietspaden, dertig-kilometergebieden en gevaarlijke kruispunten. Om die subsidie-aanvragen effectiever te laten verlopen, ligt de verantwoordelijkheid nu bij de provincie. Wegman: 'Het geld, de bevoegdheden en de mensen zijn er al. Maar de nieuwe organisatie heeft haar draai nog niet gevonden.'

Ook is het rijden onder invloed weer toegenomen. De SWOV vermoedt dat dit komt door het verminderde politietoezicht als gevolg van de reorganisatie van de politie. 'De regionale politie is druk bezig met plannen en het opbouwen van de organisatie', zegt Wegman, 'Daardoor is het aantal uren voor verkeerstoezicht afgenomen.'

De groep die nog altijd onder invloed rijdt, is betrekkelijk klein, maar neemt sinds 1992 weer toe. Tussen 1970 en 1991 is het aandeel rijders onder invloed in weekendnachten geleidelijk gedaald van 15 procent tot 3,9 procent. In 1992 waren er 4,0 procent overtreders, in 1993 4,2 procent en in 1994 4,9 procent. Wegman: 'We zitten met een soort harde kern. Die laten zich niet meer overhalen. Die zullen we harder moeten aanpakken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden