Stiekeme verleiding

'Goh, is de nieuwe catalogus met de zomer-lingerie van H & M al uit?'..

Mijn god, die Ivo van Hove doet ook alles om jong en hip naar zijn festival te krijgen.'

'Nou, ik moet zeggen: die negerin op dat affiche heeft wel mijn attentie getrokken.'

'Of het nou Veronica is of het Holland Festival, bloot moet kennelijk. Maar het is zo plat!'

'Een meisje in een zilveren bikini, ach, dat zal wel weer een dance-event zijn. Als je vervolgens leest dat het over het Holland Festival gaat, vind ik dat erg goedkoop.'

Zomaar wat reacties, her en der, op de nieuwe reclamecampagne van het Holland Festival. Zulke reacties, zoveel, de campagne lijkt bij voorbaat geslaagd. De afgelopen week heeft het festival op tal van plekken in Amsterdam de posters voor de editie 2003 (5 t/m 29 juni) laten ophangen. Een gouden meisje, een zwart meisje en een blanke jongen zijn de modellen die door het ontwerpbureau Laboratorivm zijn uitgezocht.

Vorige week waren ze in verleidelijke poses van voren te zien, sinds maandag hangt de stad vol met het tweede deel van de campagne: Achter hun rug blijken ze plots gevaarlijke attributen vast te hebben: een revolver, mes, honkbalknuppel en een handgranaat.

Een aanklacht tegen de oorlog? Tegen zinloos geweld? Welnee, volgens de ontwerpers gaat het puur om verleiden. En na het verleiden volgt de harde waarheid: wat aan de buitenkant mooi lijkt, zal van binnen schuren. Daarmee wil de campagne aangeven dat de voorstellingen van het Holland Festival verleidelijk zijn, maar dat ze het publiek ook confronteren met de duistere kant van het vertoonde.

Wie mocht denken dat de affiches vooral bedoeld zijn om jong en mooi en hip naar de theaters te krijgen, heeft het ook al mis. 'Wij willen juist de hoogopgeleide, culturele elite prikkelen. Het imago van het festival is toch een beetje chic en daarom is het aardig daar een beetje mee te spelen. Met deze mooie mensen, die allemaal een stiekeme verleiding in zich hebben.'

Ivo van Hove zelf zal dit keer niet als pin-up in de campagne figureren, zoals in 2000 toen hij in een oranje voetbalshirt prominent op het affiche stond. Van Hove beperkt zich dit keer tot de radio. In een serie STER-spotjes prijst hij deze week met zijn zoetgevooisde Vlaamse tongval zijn festival aan. Sinds het Holland Festival een flink marketingbudget van de VandenEnde Foundation krijgt, is niets meer te dol.

'Eh, in welke voorstelling is die blonde dame met de handgranaat eigenlijk te zien? Danst zij bij Pina Bausch of bij Trisha Brown?'~

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden