10 jaar apple app store

Steve Jobs zat er ook weleens naast: tien jaar oude Apple App Store werd miljardenindustrie

De appwinkel van Apple bestaat dinsdag tien jaar. Het is ondanks de scepsis van Apple-topman Steve Jobs destijds een groot succes geworden, en dat begon met een scheetkussen. 

Het bekende icoontje van de Apple App Store. Beeld EPA

De iPhone is tegenwoordig ondenkbaar zonder bijbehorende App Store, maar als de eerste iPhone halverwege 2007 uitkomt is er nog helemaal geen winkeltje tjokvol apps. Bewust. Apple-topman en controlfreak Steve Jobs moet niets hebben van apps die door andere partijen worden gemaakt. Die kunnen er alleen maar voor zorgen dat zijn telefoon zal crashen, vindt hij. 

Het eerste jaar van zijn bestaan moet de iPhone het doen met welgeteld zestien apps, waaronder die voor de camera, mail, internet, sms en een kalender. Verder twee van Google: YouTube en Maps. Jobs is onverbiddelijk: dit is meer dan genoeg. Een jaar later gaat hij alsnog overstag. Misschien ook wel omdat de dure iPhone tot dan niet het gedroomde succes is. 

‘Verkoopcijfers schoten omhoog’

Op 10 juli 2008 ziet de tweede incarnatie van de iPhone het licht: de 3G. Nieuw is de App Store, met daarin vijfhonderd apps. Deze knieval van Jobs blijkt een gouden greep. ‘Toen er apps verschenen, begonnen mensen de iPhone te kopen’, zegt een van de sleutelfiguren bij Apple uit die tijd in het vorig jaar verschenen boek Het Almachtige Apparaat. ‘En wel massaal. De verkoopcijfers schoten omhoog als de krul van een hockeystick. Daarvoor liep de verkoop moeizaam.’

Beeld de Volkskrant

Het digitale scheetkussen

Een van de eerste succesvolle producten in het gloednieuwe winkeltje is een even simpele als banale app: een digitaal scheetkussen. De app krijgt in grote tv-shows aandacht als representant van een nieuw cultuurfenomeen. De maker van deze iFart is er schathemeltje rijk mee geworden. Innovatiever is een andere voorloper: Shazam. Deze muziekherkenningsapp bestaat nog steeds. In Nederland zijn onder meer Hyves, Nu.nl, Buienradar, het Journaal en eBuddy voorlopers.

Inmiddels is de app-industrie een zeer lucratieve geworden waarin miljarden omgaan. Deze app-economie wordt gedomineerd door de nouveau riche van Silicon Valley, zoals de bedenkers van Facebook, Snapchat, Airbnb en Uber. Verder hebben bedrijven als Netflix en Spotify het succes van hun maandelijkse abonnementsdiensten voor een groot deel te danken aan hun apps. Kritiek op het gesloten systeem – waarbij Apple een belangrijk deel van de omzet afroomt én bepaalt welke apps worden toegelaten – is er altijd geweest, maar vooralsnog blijven de vooral door games gestuwde omzetten uit Apple’s app-winkel groeien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.