Steve 'Catch' Netto was jachtvlieger met een recordaantal vlieguren

Hij vloog jarenlang in jachtvliegtuigen over de hele wereld. Steve Netto, bijnaam 'Catch', was de ware avonturier. Zijn beste verhalen stelde hij te boek.

Steve Netto.

Hij was een held zoals een held in de traditionele zin van het woord hoort te zijn. Hij was zich als militair vlieger bewust van de gevaren en treurde over de slachtoffers.

Maar Steve 'Catch' Netto kon zeker ook de mooie kanten van het werk zien. Hij vertelde graag de spannende verhalen over uitdagende missies en legde die ook vast in het boek Jachtvliegers In De Koude Oorlog, Flirten Met De Dood?

Avonturier

Steve Netto overleed 22 september op 80-jarige leeftijd. Hij werkte 36 jaar bij de Koninklijke Luchtmacht. In die periode maakte hij 6.000 vlieguren op negen verschillende vliegtuigtypen waaronder de jachtvliegtuigen F-84F Thunderstreak, F-104 Starfighter en de F-16. Hij heeft daarmee het record in handen van meeste vlieguren van alle luchtmachtopperofficieren sinds de oprichting van de luchtmacht 1913. Hij was in de meest letterlijke zin een avonturier. Ooit sprong hij met een parachute op de Noordpool. Ook voerde hij vergezeld door marinemensen met een rubberboot van Nederland naar Gibraltar.

Steve Netto was zoon van een herenmodewinkelier in Dordrecht. Al jong wist hij dat hij vlieger zou worden. Na de HBS in Den Haag - als lastpak werd hij nogal eens van school gestuurd - meldde hij zich aan voor de opleiding. Na in eerste instantie te zijn afgekeurd vanwege hoge bloeddruk, werd hij, na een opleiding tot meteoroloog, in 1957 alsnog toegelaten op de pilotenopleiding die hij in Canada afrondde. Het was de tijd van de Koude Oorlog en vliegen in de 'kisten' van die tijd was niet zonder gevaar. 150 van zijn vliegmaten zouden sneuvelen.

Netto was als jachtvlieger en wapeninstructeur ingedeeld bij squadrons op de vliegbases in Eindhoven, Gilze-Rijen en Volkel. Ook was hij gestationeerd in Canada, Duitsland, Noorwegen, Rome, Twente en, als commandant van de vliegbasis, in Leeuwarden.

Zijn vrouw Anneke met wie hij drie dochters kreeg, zegt dat het gezin het niet erg vond. 'We woonden vaak op de luchtbasis. De kinderen zijn blij geweest dat ze hun horizon zo konden verruimen.'

Steve Netto, die de bijnaam Catch kreeg (zijn call-sign in het toestel), kon goed opschieten met de Amerikaanse vliegers. 'In Soesterberg vochten we met onze F16's tegen de F15's van de Amerikanen. Er was veel wederzijds respect. Maar ook flink veel drank en goede kameraadschap.'

Commentator

Hij kreeg uiteindelijk de rang van commodore (generaal)-vlieger - de op twee na hoogste in de luchtmacht. Zijn carrière beëindigde hij in 1992 in de functie van plv. Chef Staf van het NAVO luchtmachthoofdkwartier in Duitsland, waarna hij ging wonen in Huis ter Heide. Van 1994 tot 1999 was Netto voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Om vliegers van de militaire luchtvaart te herdenken die tijdens hun dienst omkwamen, nam Netto het initiatief voor een monument vlak bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg.

In zijn in 2010 verschenen boek onthulde hij dat tijdens de Cubacrisis in 1962 op vliegbasis Volkel vijftig kernbommen lagen. Vanaf 1960 werden de vliegers van twee Volkelse squadrons intensief getraind om de B28-atoombommen, met vijf keer de kracht van die op Hiroshima, op vijandelijk doel af te kunnen werpen.

Netto was een vaak gevraagd commentator in de media over (militaire) luchtmacht aangelegenheden zoals rond het neerhalen van het passagierstoestel MH17. Ook was hij betrokken bij de verdediging van Julio Poch, omdat die in zijn ogen ten onrechte werd beschuldigd van het maken van de dodenvluchten in Argentinië.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden