Steun aan Veolia roept vragen op

OV-bedrijf krijgt miljoenen euro’s steun in Limburg, maar heft aantal lijnen op...

Van onze verslaggever Raoul du Pré

den bosch Het Limburgs provinciebestuur moet kritische Statenleden opheldering verschaffen over de miljoenen euro’s steun aan bus- en treinbedrijf Veolia. Het reddingsplan is volgens de provincie nodig om te voorkomen dat het bedrijf ten onder gaat.

Gedeputeerde Bert Kersten (PvdA) zegde de steun aan de vervoerder vorige week toe. Veolia exploiteert sinds december 2006 het leeuwendeel van het openbaar vervoer in Limburg. Het bedrijf verzorgt de busdiensten, het speciaal vervoer voor ouderen en gehandicapten en het exploiteert treinlijnen in het Heuvelland en langs de Maas.

Het bedrijf moest destijds diep gaan in de strijd om de concessie voor Limburg binnen te halen en lijdt inmiddels grote verliezen op de exploitatie. Het totale tekort is opgelopen tot 19 miljoen euro.

Met een pakket maatregelen hoopt Kersten het bedrijf overeind te houden. Het gaat om 3 miljoen euro voor de extra kosten van de invoering van de OV-chipkaart en een half miljoen per jaar voor projecten op het gebied van sociale veiligheid. Daarnaast krijgt Veolia toestemming om onrendabele buslijnen te schrappen.

Kritische Statenleden van CDA, SP en D66 gaan niet bij voorbaat akkoord met de steun. De SP ziet in de problemen het ‘failliet van de privatisering van het openbaar vervoer’. SP’er Edwin Bus: ‘Veolia verhoogt de prijs van buskaartjes en schrapt lijnen. Als dank hiervoor geeft de provincie het bedrijf een flinke financiële injectie. Aangezien de toekomst van Veolia zeer onzeker is, vinden wij dat de provincie weer de regie op zich moet nemen. Als Veolia failliet gaat, heeft Limburg geen openbaar vervoer meer. Dat mag absoluut niet gebeuren.’

CDA en D66 maken vooral bezwaar tegen het schrappen van enkele buslijnen, omdat daardoor veel mensen worden gedupeerd. ‘Als je om geld komt vragen, kun je vervolgens niet zomaar een paar lijnen schrappen’, aldus CDA’er Jeu Titulaer. Hij heeft wel begrip voor de steun, omdat er geen alternatief is. ‘Dat is de klem waarin we zitten: als je de concessie eenmaal hebt verleend, zit je aan een bedrijf vast. Als Veolia omvalt, hebben we chaos.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden