Sterren thuis

Maaltijden bereid door topkoks gewoon thuis op tafel. Het kan. Een culinaire fotograaf bedacht er een constructie voor. Wel noodzakelijk: internet in de keuken....

Je komt thuis na een lange dag werken en bent hongerig en moe. Je man zegt: ‘Schat, we eten vanavond van Jonnie Boer.’ Eerst kijk je hem aan of hij gek is geworden dat hij je in deze toestand wil meenemen naar een driesterrenrestaurant. Daarvoor moet je op zijn minst een nieuwe jurk kopen.

Dan zie je dat de eettafel is gedekt, er champagne in de koeler staat en de huiskamer baadt in zachte muziek. Dan dringt ook tot je door dat hij niet zei bij Jonnie Boer, maar van Jonnie Boer, lekker thuis.

Je man lacht, jij lacht terug, jullie avond kan niet meer stuk.

Geluk is soms maar een muisklik van ons verwijderd. Maaltijden van sterrenchefs via internet besteld en door heel Nederland aan huis bezorgd. Dat kan sinds kort via restaurantwinkeltv.nl. Sommige restaurants deden het al bij speciale gelegenheden als Kerstmis, maar als gewone doordeweekse service is het een primeur voor Nederland.

Het is een idee dat eigenlijk uit frustratie is geboren, zegt initiatiefnemer Jan Bartelsman, culinair fotograaf die werkte voor tal van kookboeken van topkoks.

Thuis is hij een enthousiaste hobbykok. ‘Ik wilde wel eens een gerecht uit zo’n boek proberen. Maar de meeste bleken veel te moeilijk.’ Bovendien: kom maar eens aan de spullen waarmee topkoks werken: verse kreeft, kalfswang, truffel. ‘Vergeet het maar’, zegt Bartelsman. ‘Kookboeken van topkoks zijn koffietafelboeken.’

Hoe krijg je dan wel de sterren thuis op tafel? Sommige restaurants hebben een afhaal- of thuisbezorgservice in de regio. Voor een aantal maakt Bartelsman instructiefilmpjes die ze op hun site kunnen zetten.

Met een van hen zat hij na een filmsessie na te borrelen. ‘Zou het niet geweldig zijn als je zoiets landelijk online kon aanbieden, zeiden we tegen elkaar.’

Vorig jaar zomer besloot Bartelsman het erop te wagen. Hij stuurde een mailtje naar vijftig bevriende koks met de vraag of ze iets zagen in het opzetten van een website met een bezorgservice. ‘Tien reageerden meteen superenthousiast. Vijf koks vroegen of ik gek was geworden.’ Die zagen talloze beren op de weg. Zoals: hoe krijg je verse vis van topkwaliteit per post bij iemand thuisbezorgd? Of: als er nou een bestelling binnenkomt, net op de dag dat wij gesloten zijn? En, misschien wel het allerbelangrijkst: stel dat er bij de klant thuis iets mis gaat, worden wij dan gebeld terwijl we staan te koken? Daar zat Jonnie Boer van De Librije in Zwolle echt niet op te wachten.

Voor het laatste probleem is een simpele oplossing gevonden. Bij elke bezorgmaaltijd zit het telefoonnummer van een hulplijn. ‘Daarvoor hebben we één kok die alle recepten kent en elke dag tussen vier en zeven bereikbaar is.’

Het probleem van verzenden was veel ingewikkelder. Om te beginnen liet Bartelsman maaltijden bij zijn studio bezorgen door TNT Post. ‘10 tot 20 procent kwam niet op tijd aan. Dan maar niet, dacht ik.’

Maar via de webwinkel van De Librije kwam hij in contact met een netwerk van zelfstandige koeriers die door heel Nederland opereren. Dat werkte wel. ‘De ene koerier haalt een bestelling op bij het restaurant, een andere levert het de volgende dag af bij de klant.’

Eind vorig jaar ging de site zonder veel ruchtbaarheid in de lucht. Gelukkig, want er kwamen nog tal van kinderziekten bovendrijven, zegt Bartelsman. Zo bleek verpakking in tempexdozen niet handig te zijn. ‘In plaats daarvan gebruiken we nu isolatiezakken in dozen met speciale koel-gel. Daarin blijft het gegarandeerd 48 uur koud.’

Koks moesten worden opgevoed. In het begin kwam het voor dat een bakje openbarstte onderweg. ‘We hebben ook een klacht gehad over een gerecht waar een snufje piment d’Espelette in moest (een soort paprikapoeder, MvD). De kok had er een potje van in de doos gedaan, dat had de klant er allemaal in gedaan. Hij vond het gerecht te heet.’

Op de witte zakjes met koel-gel zit tegenwoordig een sticker dat ze niet om op te eten zijn. ‘Een klant dacht dat ze eetbaar waren en heeft er zelfs een hapje van geproefd.’ Gelukkig is het spul niet giftig. ‘Je kunt ze trouwens ook heel goed zelf gebruiken om je wijn te koelen.’ Ook dat staat er tegenwoordig bij.

Dertig restaurants doen nu mee. Daaronder tweesterrenrestaurant Apicius in het Noord-Hollandse Bakkum. ‘We liepen zelf al lang rond met het idee om een webwinkel op te zetten’, zegt chef-kok Thorvald de Winter. ‘Toen kwam Jan met een uitgewerkt plan.’ Sommige restaurants sturen gerechten kant-en-klaar op, zodat je ze alleen nog warm hoeft te maken. De Winter doet een stuk rauwe tarbot in de doos, die de klant zelf moet fileren en bakken. Op de site wordt voorgedaan hoe het moet. Daarmee is het volgens hem goed te doen. ‘Ik denk dat mensen het leuk vinden om zelf met goede spullen aan de gang te gaan.’ Het zijn spullen waaraan een hobbykok niet zomaar kan komen. ‘We werken met echte Oosterscheldekreeft, super tarbot en vadouvan. Daar kun je lang naar zoeken.’

Binnenkort sluit ook Ron Blaauw, tweesterrenkok in Ouderkerk aan de Amstel, zich aan. Maar er doen niet alleen sterrenrestaurants mee, benadrukt Bartelsman. Er staan ook restaurants op de site als De Pronckheer in Cothen, De Ooievaar in Warmenhuizen en Thais restaurant De Kleine Ondeugd in Rotterdam, dat al voor 15,25 euro een heel menu opstuurt. Binnenkort komen er ook een paar vegetarische restaurants bij, belooft Bartelsman.

De reacties zijn positief, maar het loopt nog niet loopt nog niet storm met bestellingen, zegt De Winter. ‘Wij moeten het ook nog leren: we zijn wel een uur bezig met het inpakken van zo’n doos.’

Volgens Bartelsman is het een mooi visitekaartje voor een restaurant. Zo kun je het zien, zegt De Winter. ‘Maar je kunt ook zeggen dat mensen niet meer naar het restaurant komen omdat ze het voortaan thuis kunnen krijgen. Maar dan blijf je wel met je afwas zitten.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden