Sterker dan Rambo

Jarno Harms (33) heeft van zijn spierballen zijn bedrijf gemaakt. Als sterkste man van Nederland reist hij de hele wereld rond om vrachtwagens van 18 duizend kilo te trekken en boomstammen te tillen....

Jarno Hams is de sterkste man van Nederland. Al vier jaar op rij. Ook werd hij twee jaar geleden de sterkste man van West-Europa. Professioneel sterke man Hams is zelfstandig ondernemer. Zijn product? Dat is hijzelf, dat is zijn spierkracht.

Dat Hams (33 jaar, 1,88 meter, 145 kilo) ooit de sterkste man van Nederland zou worden had hij als tiener niet gedacht. Tot z’n twintigste was hij vooral bezig met voetballen. Hoewel de grote bouw al wel in de familie zat. ‘Mijn pa is 1.98 en weegt 160 kilo, hij is beresterk, oud-judoka en badmeester.’

Op z’n twintigste begon Hams – indertijd fulltime vrachtwagenchauffeur – te trainen in de sportschool. Hij ging met zulke grote stappen vooruit, dat hem werd aangeraden mee te doen aan de Sterkste Man-wedstrijd van Oost-Nederland. Dat leek hem wel wat.

‘Uit het niets werd ik derde’, vertelt Hams. ‘Door dat verrassende resultaat ben ik me volledig gaan richten op de Sterkste Man-competitie.’

De Sterkste Mannen-sport is de laatste zes, zeven jaar enorm gegroeid, vertelt Hams in een vergaderzaaltje in Almere Buiten bij een producent van voedingssupplementen, waar hij zojuist een nieuw sponsorcontract heeft getekend (‘ze zijn ook sponsor van Ajax en de nationale vrouwenhockeyploeg, dus ik bevind me in goed gezelschap’).

Naast hem zit Marcel Mostert, eveneens fanatiek krachtsporter, trainer van diverse sterke mannen en voorzitter van de sterke mannenbond IFSA: ‘Een paar jaar geleden had je nog maar tien deelnemers aan het WK Sterkste Man, nu zijn het er zestig. In de VS doen er duizenden sterke mannen mee aan competities, in Nederland hebben we er zo’n drie à vierhonderd.’

Het is Hams aan te zien, dat hij behoorlijk sterk is. Hij heeft een bovenbeenomtrek van 80 centimeter (‘dat is niet eens zo’n heel slanke taille voor een vrouw’), en bovenarmen met een omtrek van 54 centimeter (‘pakken moet ik laten maken’). Maar noem hem geen Rambo, want dat is een belediging. ‘Rambo was helemaal niet zo sterk. Dat was meer een bodybuilder. Dat is echt wat anders’, lacht de geboren en getogen Twentenaar.

Tussen maart en oktober doet Hams niets anders dan eten, slapen en trainen. Dan is het Sterke Mannen-seizoen weer begonnen. Gedurende die maanden doet hij gemiddeld aan zo’n vijftien Sterkste Man-wedstrijden mee. In Nederland, maar vooral ook in het buitenland. Hams bereist de hele wereld om zijn spierkracht te tonen. Van IJsland, Canada en Polen, tot Zambia, Brazilië en Zuid-Korea.

‘Een Sterkste Man-wedstrijd bestaat uit 36 onderdelen’, vertelt Hams. Daardoor komen zes verschillende spiergroepen in kleine variaties op elkaar allemaal aan de beurt. Per wedstrijd worden zes tot twaalf onderdelen gedaan.

Als een soort manifestatie van oerkracht trekken sterke mannen bijvoorbeeld vrachtwagens over een afstand van 25 meter. ‘Dan heb je het over zo’n 18 tot 24 duizend kilo.’ Of ze tillen boomstammen en stenen kogels van tussen de 120 en 200 kilo, dragen een schouderjuk van 350 tot 380 kilo over een afstand van 30 meter of ‘flippen’ (met een worp keren) 400 tot 500 kilo wegende vrachtwagenbanden.

In een loods in Vroomshoop, het Twentse dorp waar Hams opgroeide, traint hij negen uur per week met een paar andere ‘sterke jongens’ op dergelijke onderdelen. Verder traint hij in de sportschool, in korte, zware sessies. ‘Beter één keer goed zwaar, dan drie keer licht trainen.’

De afgelopen vier jaar heeft Hams zich fulltime toegelegd op de Sterke Mannen-sport. ‘Ik deed geen ander werk ernaast, omdat ik me volledig hierop wilde concentreren. Alleen dan kun je de beste worden’, vertelt hij.

Maar tot zijn spijt werd het financieel toch te krapjes, daarom heeft hij nu weer baantjes erbij. Van het sponsor- en wedstrijdgeld kon Hams amper rondkomen, en dan woonde hij ook nog bij z’n ouders thuis. In het verleden werkte hij al als vrachtwagenchauffeur en uitsmijter. Nu rijdt de Sterkste Man van Nederland opnieuw ‘op de truck’, staat hij van tijd tot tijd achter de bar in de sportschool en is hij te huur voor het opluisteren van bedrijfsfeesten, beurzen of winkelopeningen. Dan komt hij met betonnen kogels langs, een stammetje of flipt hij wat banden.

Toch is het sterke-mannenschap nog steeds zijn ‘core business’. Tijdens het Sterke Mannen-seizoen doet Hams maximaal een dag per week ander werk. Buiten het seizoen werkt hij meestal meerdere dagen erbij. Hij vindt het ook helemaal niet erg om weer vrachtwagen te rijden, maar het gaat wel ten koste van zijn trainingstijd.

Hams: ‘Natuurlijk zou ik graag ooit de Sterkste Man van de wereld worden, maar dat zit er niet in.’ De allersterkste jongens komen toch uit de voormalige Sovjet-Unie, vertelt hij. ‘Die kunnen er ook fulltime mee bezig zijn. We verdienen hetzelfde prijzengeld, maar het leven daar is veel goedkoper. Bovendien was sport in die regio het enige waardoor je kon ontsnappen aan de grauwheid. Daarom zijn ze daar zo goed in alle sporten.’

Hams beseft dat wat hij doet op het randje is van wat fysiek gezond is. ‘Daardoor voel je eigenlijk altijd een rem.’ Maar hij weet dat hij na z’n veertigste toch echt zal moeten stoppen met de competitie. ‘En dan kan ik niet zoals een topvoetballer gaan rentenieren. Ik heb mijn lijf dan nog nodig om te kunnen werken.’ *

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden