Sterk acteren voor schokkerige digitale camera

Het zijn oude vrienden, al zou je dat niet zeggen als je ze hoort ruziën. Ze hebben ook weinig gemeen; Vince (Ethan Hawke) is een hasjdealer, Jon (Robert Sean Leonard) een ambitieuze beginnende filmmaker....

Dat lijkt een uitgemaakte zaak, maar Vince speelt een handige troef uit: hij ontlokt Jon een bekentenis over een verkrachting, tien jaar eerder op een schoolfeestje. Het is een zaak die Vince hoog zit, want het ging om zijn ex-vriendinnetje Amy.

Tape is filmmaken op zijn simpelst. Met drie bevriende acteurs, één goedkope locatie en een digitale camera nam Richard Linklater in zes dagen tijd de hele film op, waarna hij de boel met eenvoudige consumentensoftware in elkaar monteerde. Nieuw is een dergelijke werkwijze al lang niet meer, maar omdat Tape uit 2000 stamt (de Nederlandse uitbreng liet lang op zich wachten), geldt Linklater als een van de pioniers van het digitale filmmaken.

Net als de meeste digitale producties uit de beginperiode kampt Tape met een matige beeldkwaliteit en misselijkmakend beweeglijk camerawerk. De sfeer is bedompt en claustrofobisch, omdat de hele film zich afspeelt in dezelfde, groezelige kamer. Tape moet het dan ook hebben van het acteerwerk en het scenario.

Daarmee zit het gelukkig wel goed. Linklater had niet de minste acteurs tot zijn beschikking, en vooral Ethan Hawke slooft zich uit als de onvoorspelbare, zuipende en boerende Vince. Het scenario, gebaseerd op een toneelstuk van Stephen Belber, is weliswaar dunnetjes - erg belangwekkend is het getob van deze bijna-dertigers niet -, maar het steekt slim in elkaar, met net genoeg verrassingen om tot het eind toe te boeien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden