STER weigert spots van Radio Veronica

'Het is een grof schandaal', klaagt uitgever Maarten van den Biggelaar. De oprichter van het blad Quote is onder meer voor de helft eigenaar van Veronica Nieuwsradio....

NOEL VAN BEMMEL

'De publieke omroep wordt in alles voorgetrokken op kosten van de belastingbetaler. Maar ik mag niet eens reclame maken op Nederland 1, 2 en 3. De publieke omroep heeft vijf FM-zenders, en de STER houdt ze ook nog het hand boven het hoofd. Ik ben het daar niet mee eens.'

Financieel-directeur R. Morees van de STER is niet onder de indruk. 'In onze advertentievoorwaarden staat dat de STER reclameboodschappen mag weigeren, als die strijdig zijn met ons belang. We weigeren al jaren alle commerciële zenders. Dat is heel normaal. Uw krant plaatst toch ook geen advertentie van De Telegraaf?' Volgens Morees doet het publieke karakter van de STER er niet toe. 'Als we ieder dubbeltje zouden accepteren, dan zijn we te veel met de korte termijn bezig.'

Van den Biggelaar is niet de enige die zijn reclamebudget niet kwijt kan. Ook FNV-voorzitter Johan Stekelenburg leurt al een jaar met een spotje van de Vervoersbond over de chauffeursklachtenlijn. De STER weigert namelijk ook boodschappen van levensbeschouwelijke en politieke aard. Voor dergelijke onderwerpen is er zendtijd beschikbaar bij Socutera, maar deze stichting vindt de vakbond niet levensbeschouwelijk genoeg.

Aan de andere kant is er bij de publieke omroep meer vrijheid voor cross-promotion. Kregen tv-presentatoren voorheen de naam van een andere zender nauwelijks uit hun strot, tegenwoordig bejubelt men elkaar zolang de aanprijzingen binnen hetzelfde net blijven.

Op dezelfde manier is te verwachten dat commerciële mediabedrijven elkaar meer gaan aanprijzen. Uitgeverij VNU is aandeelhouder in RTL, Wegener nam onlangs Arcade over, en De Telegraaf heeft dertig procent van SBS 6. Maar dit gezelschap kan zich niet veroorloven om reclamevoorwaarden al te serieus te nemen. 'RTL 4 blijft héél welkom als adverteerder', verzekert adjunct-directeur R. Veldhuyzen van Zanten van De Telegraaf. 'We gaan echt niet alleen SBS 6-programma's aankondigingen. Weekend adverteert al jaren bij ons, terwijl het een grote concurrent is van onze eigen Privé. Daar doen we niet moeilijk over.'

Noël van Bemmel

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden