Stepkoffer

Persoonlijk zijn wij altijd nogal van de rugzak. Maar nu heeft het Amsterdamse ontwerpbureau Springtime Industrial Design iets uitgedacht dat zelfs ons wel ooit aan de koffer zou kunnen krijgen....

Martijn van Calmthout

In Nederlands octrooi NL 1018053 wordt een koffer gepresenteerd die een kruising is tussen een flightcase-achtige reiskoffer en zo'n modieus aluminium vouwstepje. Uitgevonden door Jeroen Hammer en Frank van Oirschot. En bedoeld voor de lange afstanden op het vliegveld en van en naar het parkeerterrein.

Het oorspronkelijke idee is van Van Oirschot, ondernemer in mobiliteitsvraagstukken te Haarlem. Koffers op een vliegveld zijn zo'n vraagstuk, vindt hij al jaren. Zelfs met wieltjes eronder blijven die een heel gezeul, dat reizigers vermoeit en vertraagt.

De opkomst van de aluminium opvouwstepjes, nu een jaar of twee geleden, bracht de brainwave: integreer zo'n step in een tas, en opeens is het een voertuig in plaats van een blok aan het been. Hij ging erover praten met Springtime, dat wel een eindje met hem meewilde.

Steptassen bleek octrooitechnisch geen goed idee, omdat er al patenten lagen op klapstepjes met ingebouwde bagage-ruimte. Maar andersom was nog ongedekt: een koffer die niet alleen handbagage vervoert, maar ook een step kan worden die de reizende eigenaar vooruit helpt.

Zijn mede-uitvinder Jeroen Hammer van Springtime, ook bekend van de roadrunner waarmee postbodes langs de deuren gaan, is de technische man van het project. Wás, om precies te zijn, want hij is net vorige week naar Nieuw-Zeeland vertrokken om daar voor zichzelf te beginnen.

Voor Springtime tekende Hammer in de eerste plaats een stevige stepkoffer-constructie, met een scharnier waaraan de verzonken treeplank met achterwiel uit de kofferbodem kan worden geklapt.

De bestuurbaarheid was echter de belangrijkste uitdaging. Hammer: 'Je kunt niet echt sturen met een koffer vol bagage aan een draaibaar stuur. Daarom hebben we gekozen voor een skateboard-achtige besturing. Door naar links of rechts over te hellen, draait de voorste wielas naar binnen of buiten, zodat je de bocht kunt nemen.'

Waarbij voor een ontwerper het inschatten van het gebruik cruciaal is. 'Het maakt voor de uitvoering nogal uit of mensen ermee over straat moeten, stoep-op-stoep-af, of alleen op de relatief gladde vloeren van luchthavens blijven. '

Bij Springtime hebben ze een technisch prototype van de stepkoffer gemaakt, om aan te tonen dat er daadwerkelijk mee te rijden is. Dat probeersel woog nog duidelijk meer dan een gewone rolkoffer. Maar daar is nog wel wat aan te doen, schat Hammer.

Verder ontwikkelen van de stepkoffer kost geld dat een fabrikant maar moet opbrengen. En die is er niet. Althans, nog niet. Wel heeft uitvindersbureau ID-NL onlangs de bedenkers gevraagd eens langs te komen voor een gesprek. Om te kijken of het idee in productie kan worden genomen.

Waarbij wij met nadruk de stoere-jongerenmarkt zouden willen suggereren. Een stepkoffer vol vuile sokken heeft op hoge snelheid toch oneindig veel meer Jackass-potentieel dan welke rugzak ook.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden