Stena bouwt superferry

De consument pikt een graantje mee van de felle concurrentie in het vrachtvervoer op de Noordzee en het Kanaal. Voor ruim 95 miljoen euro heeft marktleider Stena Line een grote ferry besteld in Zuid-Korea voor het traject tussen Hoek van Holland en Harwich....

De nieuwe ferry vervangt een van de twee nachtboten, krijgt een topsnelheid van veertig kilometer per uur en komt waarschijnlijk in maart volgend jaar in de vaart. Er is ruimte voor negenhonderd passagiers.

De hutten zijn vooral bestemd voor vrachtwagenchauffeurs, maar volgens directeur Pim de Lange van Stena in Hoek van Holland zijn er consumenten die de overtocht per nacht-vrachtboot prefereren boven de snelle oversteek met Stena's catamaran HSS Discovery. Die pendelt overdag op Harwich.

Het passagiersvervoer is weer stijgend na de MKZ-crisis in Engeland en de aanslagen in de VS. 'In oktober is het vervoer van passagiers weer gaan aantrekken', zegt De Lange. Hij verwacht dat Stena Line dit jaar ongeveer een miljoen passagiers vervoert. Het record voor Stena ligt op ruim 1,2 miljoen per jaar.

De Lange: 'De MKZ-crisis was een ramp die de toeristenindustrie nog zwaarder heeft getroffen dan de boeren. De crisis heeft alleen ons al 13 miljoen gulden gekost. De boeren kregen steun, de reisindustrie niet.'

Het vrachtvervoer heeft van de crisis veel minder te lijden gehad. Voor de zuivelindustrie werd wat minder vervoerd. De concurrentie in het vracht- en passagiersvervoer op Engeland wordt gevoerd tussen en binnen drie sectoren: de rederijen op het Kanaal, de Kanaaltunnel en de ferrymaatschappijen op de Noordzee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.