Stempel 'fairtrade' moet klant aan Nespresso binden

AMSTERDAM - Nespresso wordt een beetje fairtrade. Nestlé's succesvolle koffiemerk gaat een deel van zijn koffie betrekken van boeren met een faitradecertificaat. En op termijn komen er zelfs Nespressocupjes op de markt met het bekende fairtradekeurmerk, een keurmerk dat Nespresso tot nu toe altijd had gemeden.


Het concern introduceerde in 2002 zijn eigen duurzaamheidspredicaat in samenwerking met de Rainforest Alliance: het AAA Sustainable Quality Program, omdat de fairtradekoffie gewoon niet goed genoeg zou zijn. Maar vorig jaar betrok het concern al wel 6 procent van zijn koffie van fairtradegecertificeerde boeren.


Voor Fair Trade International is de samenwerkingsvorm met Nespresso iets nieuws. Volgens Peter d'Angremond, directeur van de Nederlandse fairtradeorganisatie Max Havelaar, zal het fairtrade-merk vanaf nu ook op andere manieren worden gebruikt. Niet alleen als keurmerk op de producten, 'maar concerns willen ook in hun jaarverslag kunnen zetten dat een bepaald deel van hun inkoop fairtrade is. Dat willen we dan kunnen controleren.'


Nespresso's behoefte om zich te profileren als duurzaam en eerlijk neemt steeds meer toe. Het merk is nog steeds zeer winstgevend, maar de bedreigingen nemen toe. Dankzij een reeks patenten had Nespresso het bijna-monopolie op koffie voor zijn eigen Nespressoapparaten. Maar in steeds meer landen zijn die patenten voor de rechter gesneuveld en komen concurrenten met Nespresso-lookalikes die veel goedkoper zijn. Douwe Egberts toonde zich een meester in deze namaak.


Door die aanzwellende concurrentie is het groeitempo van Nespresso onlangs voor het eerst onder het adembenemende tempo van 20 procent op jaarbasis gezakt. De grote proeve volgt later dit jaar als Mondelez (voorheen Kraft), na Nestlé de tweede koffieproducent in de wereld, met zijn namaak-Nespresso op de markt komt. Met een duurzamer en eerlijker imago wil Nespresso alsnog de klanten aan zich binden.


Nespresso zegt dat het de boeren altijd al veel meer betaalt dan wie ook: tot 40 procent boven de standaardmarktprijs, 15 procent boven de prijs voor kwaliteitskoffie en 'altijd meer dan de minimumprijs van fairtrade', aldus een woordvoerder van Nespresso.


De samenwerking met Fair Trade wordt ingepast in het eigen duurzaamheidsprogramma. Doel is dat de boeren, te beginnen met vijf Colombiaanse coöperaties met in totaal zevenduizend boeren, zich kunnen verzekeren en een pensioenvoorziening krijgen. Ook de gezondheidszorg zal worden aangepakt.


Om het duurzame karakter verder te benadrukken heeft Nespresso de samenwerking met filmster George Clooney vernieuwd. Clooney blijft reclame maken voor het merk. Hij staat bekend als een activist voor Zuid-Soedan, en Nespresso heeft nu toegezegd de productie van kwaliteitskoffie in dat land nieuw leven te willen inblazen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden