Stelling 5: Dankzij internet is nieuws binnen 5 minuten geen nieuws meer

Een paar weken geleden las ik ’s avonds in NRC Handelsblad een nieuwsbericht waarin keurig naar de bron werd verwezen: een kleine onthulling van de Volkskrant. Ik herinnerde mij die primeur niet en kon hem bij het nogmaals doorbladeren van de krant van die ochtend ook niet terugvinden. Sterker nog, pas de volgende dag las ik hetzelfde exclusieve nieuwtje in de Volkskrant. Wat was er gebeurd? Waren ze bij NRC Handelsblad helderziend geworden?

Ik bleek als hoogbejaarde journalist van 64 niet met mijn tijd te zijn meegegaan. Want zoals een Volkskrant-redacteur mij later uitlegde: ‘Dat nieuws hadden we ’s ochtends natuurlijk op onze website gezet, op een moment dat de krant al lang was gedrukt. Dat doen we tegenwoordig altijd als we iets leuks hebben.’

Reageer op deze stelling

Hebt u net als Bert Vuijsje heimwee naar de tijd van het slow news? Leest u het nieuws liever in de krant dan op internet? Of is internet juist helemaal uw nieuwsmedium geworden? Reageer en stuur een mail naar de Forumredactie onder vermelding van 'reactie stelling 5'.

De motieven achter het huidige beleid heb ik mij ook laten uitleggen: het heeft geen zin meer om primeurs te bewaren voor de eerstvolgende papieren editie. Want zodra die van de pers rolt, staat het nieuws toch meteen overal op internet te lezen – ruimschoots voordat de meeste abonnees en losse-nummerkopers de krant onder ogen hebben gekregen.

Het is de vooruitgang, meneer, net wat u zegt. En series primeurs bezorgen een krant zelden oplagegroei, zoals bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad de afgelopen jaren op tragische wijze heeft laten zien. Maar toch houd ik heimwee naar de tijd dat de chef nieuwsdienst tegen ongeduldige verslaggevers placht te zeggen: ‘Een goede primeur kun je makkelijk een dag laten liggen voor je hem in de krant zet.’

Anderzijds was dat ook het tijdperk waarin de Haagse redactie van de Volkskrant straffeloos kon wegkomen met het herkauwen van politiek nieuws dat Trouw of De Telegraaf een dag eerder had gemeld. Onze lezers lazen die andere kranten toch niet, dus zij merkten daar niets van.

Nieuws is, kortom, door internet drastisch van karakter veranderd. De vraag of we daarmee blij moeten zijn, zal door verschillende generaties verschillend worden beantwoord, maar de feiten veranderen daardoor niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden