Steeds weer ziet Boskalis een prooi die de moeite waard is

Ook op de zwartste dagen van de crisis was maritiem dienstverlener Boskalis op oorlogspad. De jaarcijfers die het vandaag presenteert, laten zien hoe slim het zijn grenzen heeft verlegd.

Vijf jaar van overnames hebben Boskalis geen windeieren gelegd. Het bedrijf groeit als kool en over de jaarcijfers voor 2013, die vandaag bekend worden, heeft het bedrijf vorig jaar al aangekondigd dat er een 'recordwinst van minimaal 360 miljoen euro' aankomt.


Daarnaast zal bestuursvoorzitter Peter Berdowski vandaag de nieuwe 3-jaarsstrategie van het bedrijf uit Papendrecht onthullen. Analisten verwachten dat hij op de ingeslagen weg verdergaat. Het baggerbedrijf van weleer lijfde onder leiding van Berdowski een aantal bedrijven in en transformeerde zo binnen een paar jaar tot 'maritiem dienstverlener'. Boskalis is een van de weinige Nederlandse bedrijven die tijdens de crisis constant op overnamepad bleven.


Het opslokken begon in 2010. Boskalis had op dat moment goud geld verdiend met baggeren. Maar de vooruitzichten waren minder rooskleurig, de pijplijn met nieuwe opdrachten droogde iets op. Het leek dus onzin om al het verdiende geld te investeren in nieuwe 'hoppers' en 'cutters', de baggerschepen waarmee Boskalis overal ter wereld zand opzuigt en verplaatst.


Verwoede strijd

Berdowski besloot de cash te investeren in nieuwe bedrijven die nauw aan de baggerindustrie verwant zijn. Vooral in bedrijven die betrokken zijn bij de offshore-olie- en gaswinning, waar altijd havens en geulen moeten worden gebaggerd en waar in de komende decennia nog veel werk te doen zal zijn. Berdowski wilde niet de langzame weg bewandelen, door zelf boten te laten bouwen geleidelijk de markt te veroveren. Maar snel, door over te nemen.


Als eerste lijfde Boskalis na een verwoede strijd het Rotterdamse Smit in, het bedrijf dat onder het motto 'kloten met boten' zwaar zeetransport, olieterminals, sleepdiensten en een bergingsbedrijf bezat. Voor Boskalis viel er direct geld te verdienen aan de terminals, maar een belangrijk doel was ook om samen met Smit hoofdaannemer te kunnen worden bij grotere projecten. Hoogwaardiger werk, dat beter wordt beloond.


Vorig jaar volgde Dockwise, een bedrijf dat op grote, deels afzinkbare schepen grote onderdelen vervoert, Die overname was voornamelijk voor de bouw van olieplatforms. Ook de recente acquisitie van Fairmount, een bedrijf dat vijf zeesleepboten heeft die grote drijvende onderdelen door de wereldzeeën trekken, past in die strategie.


Hoofdaannemer op een groot project is Boskalis nog niet erg vaak geworden na de overnames. Wat dat betreft lijkt Berdowski's strategie nog niet erg geslaagd. Maar de overnames die Boskalis heeft gedaan, deugen volgens analisten zeker. 'Wanneer je al bij een grote opdracht betrokken bent, is het heel gemakkelijk om andere diensten die je in huis hebt ook aan te bieden', zegt Edwin de Jong van SNS Securities.


Het mooiste voorbeeld vindt De Jong het gasproject Gorgon in Australië. 'Boskalis heeft daar de haventerminal en kades aangelegd en is met Dockwise verantwoordelijk voor het transport van onderdelen van de LNG fabrieken.'


'Een overname doen is gemakkelijk', zegt Thijs Berkelder van ABN Amro. 'Maar een goede prijs betalen is al een stuk moeilijker en de overgenomen partij ook nog eens goed integreren binnen je bedrijf is zeer weinig ondernemingen gegeven. Boskalis heeft ook op die laatste twee punten goed werk geleverd.'


Hij wijst onder meer naar de berging van het cruiseschip Costa Concordia dat bij het Italiaanse eiland Giglio op de rotsen is gelopen. Smit was in een eerste fase al kort bij het ongeluk betrokken toen het de diesel uit het vaartuig pompte. Inmiddels is het schip door een ander bedrijf van de rotsen gehaald. Een sleepboot van Smit zal het naar de Dockwise Van- guard trekken, het grootste halfafzinkbare schip ter wereld, brengt het wrak naar de schroot. 'Het is een opdracht die Dockwise zonder Smit waarschijnlijk nooit zou hebben binnengehaald', zegt Berkelder.


Kabels over de zeebodem

Bedrijfsonderdelen moeten een meerwaarde voor elkaar hebben. Doen zij dat niet, dan verkoopt Boskalis ze weer. Zo ging in 2013 voor 146 miljoen euro maritiem aanneembedrijf Archirodon de deur uit. Boskalis was gedeeld eigenaar, samen met een Griekse familie. In die constructie kon Archirodon niet goed binnen Boskalis worden geïntegreerd en dus werd het verkocht.


Dat Boskalis steeds Nederlandse bedrijven overneemt, past ook in die strategie. Om profijt te hebben van een overname moeten de mensen binnen het bedrijf elkaar begrijpen.


Over de duim gerekend zijn de analisten dus zeer te spreken over het aankoopbeleid in Papendrecht. Toch heeft Berkelder vandaag nog wel een paar vragen voor bestuursvoorzitter Berdowski. 'Ik wil weten wat hij van plan is met de markt voor het leggen van offshore-elektriciteitskabels.' Boskalis vond de offshorewindmolenparken de afgelopen jaren maar een onzekere en zwaar gesubsidieerde business. Daarom richtte het bedrijf zich op olie- en gasprojecten.


Maar de verwachting is volgens Berkelder toch dat er nog heel veel werk aan zit te komen op de elektriciteitsmarkt. 'Met de komst van windmolenparken wordt het elektriciteitsnet in Europa steeds instabieler. Daarom moeten er overal kabels bij gelegd worden, ook over de zeebodem. En daarbij moeten gleuven gegraven worden en stenen gestort, werk dat Boskalis prima kan doen.'


De recente joint venture die Boskalis is aangegaan met de twee kabellegschepen van VolkerWessels ziet hij als een positief signaal dat het bedrijf windmolenparken inmiddels ook serieus neemt. 'Ik ben benieuwd hoe Berdowski zijn achterstand in die markt de komende jaren wil gaan inlopen.' Rekent Berkelder er dus op dat Berdowski hem meer overnames in het vooruitzicht stelt? 'Zeker.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden