Steeds minder scholieren met kinderpostzegels langs de deuren

Tijdens een van haar theatershows bespreekt Karin Bloemen het jeugdtrauma kinderpostzegelverkopen. 'U kent het principe, dan staat er zo'n monsterlijk kind voor de deur en dan wil je 'm zo snel mogelijk dichtsmijten.' Zo'n kind was Bloemen zelf ook, zegt ze, en dat viel niet mee. 'Dan werd ik de deur uit gesmeten met twintig van die pakkies en mocht ik pas weer binnenkomen als alles was verkocht.'

(Archieffoto 2010) Kinderen verkopen kinderpostzegels. Beeld anp
(Archieffoto 2010) Kinderen verkopen kinderpostzegels.Beeld anp

Goed nieuws voor de cabaretière en andere getraumatiseerden: het aantal kinderen dat met postzegels langs de deuren wordt gestuurd daalt gestaag.

Vandaag gaat de jaarlijkse kinderpostzegelactie van start. Voor het vijfde jaar op rij doen daaraan minder kinderen mee. In totaal gaan er dit jaar ruim 160 duizend zevende- en achtstegroepers de straat op. In 2008 waren dat er nog zo'n 240 duizend. Ook de opbrengsten voor het goede doel lopen terug.

Raken de kinderpostzegels, die al sinds 1948 worden verkocht, zo langzamerhand uit de mode? Irene Gouwens van Stichting Kinderpostzegels denkt van niet. 'We hebben vorig jaar nog 9,5 miljoen euro opgehaald, dat vind ik een indrukwekkend bedrag.' Bovendien is de postzegelactie volgens de stichting nog altijd 'veruit de grootste' scholenactie van Nederland: meer dan de helft van alle basisscholen doet mee.

Het stokkende enthousiasme voor de postzegels - dit jaar met afbeeldingen van Fiep Westendorp - valt op twee manieren te verklaren: er worden minder kaarten en brieven verstuurd en scholen worden in toenemende mate bedolven onder goededoelenacties. 'Dat eerste probleem vangen we op door ook usb-sticks, pleisters en linnen tasjes te verkopen', zegt Gouwens. 'De postzegels zijn trouwens nog altijd het populairst.'

De kinderpostzegels anno 2016. Beeld
De kinderpostzegels anno 2016.Beeld

Kiezen

Het tweede probleem is taaier. Van de 5.550 basisscholen die in 2012 meededen, zijn er dit jaar nog ruim 4.000 over. 'Wij krijgen gestoord veel uitnodigingen binnen van goede doelen die acties organiseren', zegt Miranda Schipperijn van basisschool de Albatros, een van de afhakers. 'We moeten kiezen.' De school in Almere vindt dat kinderen te weinig opsteken van de verkoop van postzegels. 'Bovendien willen we onze leerlingen niet bij onbekenden laten aanbellen. En als ze steeds bij familie moeten leuren is ook zo vervelend.'

Stichting Kinderpostzegels blijft optimistisch. 'We zien dat de daling terugloopt', zegt Gouwens. Daarbij wordt er hard gewerkt aan een manier om bij de tijd te blijven door de jaarlijkse actie te digitaliseren. 'We kijken of we een manier kunnen vinden waarbij kinderen op hun mobieltje postzegels kunnen verkopen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden