Steden gepikeerd: 'Schultz werkt milieuzones tegen'

Grote steden krijgen bij het ministerie geen voet aan de grond voor hun plannen om vuile auto's uit de stad te bannen. Rotterdam en Utrecht vermoeden politieke onwil.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en MilieuBeeld anp

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu (VVD) werkt niet mee aan de plannen van grote steden om de vervuilendste auto's uit de stadscentra te weren. Dat zeggen de verkeerswethouders van Rotterdam en Utrecht, Pex Langenberg (D66) en Lot van Hooijdonk (GroenLinks). Ze vinden dat ze te lang moeten wachten op het officiële verkeersbord waarop de milieuzone voor personenauto's wordt aangekondigd.

Rijkswaterstaat wil bovendien niet dat de zones worden aangekondigd op borden langs de snelweg. 'Het is een kwalijke zaak, die met politiek te maken heeft', oordeelt de Rotterdamse wethouder Langenberg. 'Mijn collega in Utrecht en ik hebben hierover vaak genoeg met minister Schultz gesproken.'

Al in 2013 vroegen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht het ministerie van Infrastructuur en Milieu om uniforme richtlijnen voor milieuzones en om een verkeersbord. Volgens een woordvoerder van het ministerie is er geen sprake van tegenwerking, maar duurt de procedure lang: 'Voor dit nieuwe verkeersbord moet het Reglement Verkeersborden en Verkeersregels worden gewijzigd.'

Op 3 maart stuurde de Raad van State een advies hierover naar het ministerie. Wat daarmee sindsdien is gedaan, is onduidelijk. De woordvoerder van het ministerie zegt toe dat het verkeersbord er is voor 1 januari, als Rotterdam begint met de milieuzone.

Door het ontbreken van het gevraagde verkeersbord improviseert Utrecht nu met een onderbord met een waarschuwingstekst. De rechtsgeldigheid hiervan wordt aangevochten bij de rechter door de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club, die overigens ook de legitimiteit van de milieuzone zelf bestrijdt.

Veel steden verbieden met milieuzones 'vieze' vrachtwagens de toegang in hun centrum. Utrecht is de eerste gemeente die ook personenwagens en bestelbusjes weert: sinds begin dit jaar mogen diesels van voor 2001 het centrum niet meer in. Rotterdam verbiedt vanaf 1 januari 2016 niet alleen deze oude diesels, maar ook personenwagens op benzine van voor 1992 (en niet ouder dan 40 jaar) de toegang tot de milieuzone. Door die maatregelen hopen de steden te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit.

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu na afloop van de wekelijkse ministerraad.Beeld anp

Hoge boetes

In de Utrechtse raad is discussie over het hoge aantal boetes dat sinds mei is uitgeschreven: van de 6.700 bekeuringen zijn er 5.800 naar adressen buiten Utrecht gestuurd. Er is twijfel of de maatregel wel effectief is, als deze landelijk nauwelijks bekend is onder automobilisten. Van Hooijdonk: 'Als Rijkswaterstaat de milieuzone wel aankondigt op de borden langs de snelweg, zou dat een hoop boetes schelen.'

De VVD is fervent tegenstander van de milieuzone voor personenauto's. VVD-Kamerlid Barbara Visser dient binnenkort een motie in om steden te verbieden dergelijke maatregelen te nemen. Waarschijnlijk is hiervoor geen Kamermeerderheid te vinden.

In de Rotterdamse gemeenteraad stemde alleen de VVD tegen de milieuzone. Wethouder Langenberg: 'De VVD had als alternatief het kappen van bomen, zodat het fijnstof beter kan verwaaien.'

Beeld raymond rutting
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden