Steden eisen 250 miljoen extra voor tolpoorten

Rotterdam en Amsterdam zijn een offensief begonnen om meer geld binnen te slepen in ruil voor de komst van tolpoorten in hun regio....

Van onze verslaggeefster

'Wij betalen letterlijk de tol voor de files, dan willen we ook de beloning', aldus de Rotterdamse wethouder Janssens van Verkeer. Ook Den Haag, de derde gemeente waar tolpoorten zullen komen, zou moeten meedelen in de extra inkomsten. Netelenbos zei maandag bereid te zijn 250 miljoen gulden uit te trekken voor de aanleg van de A 4 Midden-Delfland tussen Delft en Schiedam. Eerder had de bewindsvrouw gezegd daarvoor geen geld te hebben. De aanleg van de 6,5 kilometer lange snelweg kost ongeveer 600 miljoen gulden. Netelenbos hoopt met de toezegging op de valreep bedrijven over de streep te trekken om te investeren in de A 4. Voorzitter Brinkman van de werkgroep die private investeerders voor de A 4 moet mobiliseren, is verrast door de toezegging.

Netelenbos komt op een strategisch moment met haar aanbod. Volgende week beslissen de meeste grote steden en regio's over de concept-overeenkomsten die ze met de bewindsvrouw sluiten over de invoering van tolpoorten. Dan zullen ook bedrijven uitsluitsel geven over hun voorgenomen investeringen in onder meer de A 4.

Of Utrecht meewerkt aan de invoering van tolpoorten is twijfelachtig. Het college van Utrecht is verdeeld, een nipte meerderheid van de gemeenteraad en het provinciebestuur zijn tegen de komst van tolpoorten.

In de andere drie regio's, - Den Haag, Rotterdam en Amsterdam - loopt het voorspoedig voor de PvdA-bewindsvrouw. De stadsbesturen daar stelden reeds concept-convenanten op over regionale investeringen in de infrastructuur. Zo wil Rotterdam investeren in de Randstadrail en in de verbreding van de N 209 bij vliegveld Rotterdam Airport. Den Haag wil een nieuwe snelweg vanaf verkeersplein Ypenburg naar bedrijventerrein Binckhorst (het Trekvliettracé) en Amsterdam wil fors investeren in openbaar vervoer.

Tussen de steden wringt het nog wel. Den Haag maakt bezwaar tegen de plaats van de tolpoorten bij de vliegvelden Rotterdam Airport en Schiphol. In beide gevallen kan het vliegveld vanuit Den Haag alleen worden bereikt na het passeren van een tolpoort. Rotterdam houdt echter vast aan tolpoorten in de buurt van de luchthaven. 'Het is onze bedoeling dat Rotterdammers niet hoeven te betalen als ze naar het vliegveld moeten', aldus wethouder Janssens.

VVD-Kamerlid Hofstra wil vandaag van Netelenbos duidelijkheid of zij de regio Utrecht straft als die nee zegt tegen de tolpoorten. Haar antwoorden op eerdere vragen over de sanctiesnoemt het liberale Kamerlid volstrekt ontoereikend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden