STEDELIJK MUSEUM ?

De sponsorovereenkomst tussen het Stedelijk Museum en Audi heeft veel commotie veroorzaakt. Audi zou te veel invloed krijgen in het museum....

Sponsoradviseur René van Son van Match House Communications: 'Ik kan niet beoordelen of het Stedelijk zakelijk is of niet. Alle commotie die is ontstaan rond juist deze deal komt vooral doordat de overheid kennelijk niet weet wat ze wil. Voor je als overheid musea nieuwe geldstromen laat aanboren, moet je zorgen dat je je ethische grenzen hebt afgebakend.

Kijk, het Stedelijk krijgt een rentevrije lening van 12 miljoen. Uitgaande van een rente van 7 procent kom je dan op acht ton per jaar! Plus die jaarlijkse bijdrage van 80 duizend. Vergis je niet, dat is een enorme gift. Dan kan je wel zeggen dat het Groninger Museum 25 miljoen heeft gekregen van de Gasunie, maar dat is iets heel anders. Daar waren geen commerciële doelstellingen lijkt me. Audi heeft die duidelijk wel.'

Ben Warner, hoofd communicatie bij de Gasunie: 'Wij hebben 25 miljoen bijgedragen aan de bouw van het Groninger Museum. Wat het Stedelijk nu doet, is echt een grensgeval. Als museum geef je een belangrijk deel van je domein prijs. Natuurlijk kun je zeggen dat er een fors bedrag tegenover staat, maar wat gebeurt er als er straks iemand met twee miljoen per jaar komt of drie? Volgens mij heeft Fuchs een redelijk deal gesloten, de overeenkomst met Audi is een gebaar dat zeker niet vaak voor komt.

De bijdrage van de Gasunie was iets anders. Wij wilden daadwerkelijk iets teruggeven aan Groningen. Daar hoefden we helemaal niets voor terug. Wij zagen en zien dat als een stuk maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bij Audi ligt dat anders.'

Bernard Polders van VSB-fonds, medefinancier van de nieuwe kelder van het Haags Gemeentemuseum, waar het Kostuummuseum is gevestigd: 'We hebben weliswaar dezelfde achternaam als de bank, maar opereren zelfstandig. Wij doen alleen donaties, geen sponsoring. Een wezenlijk verschil is dat er bij sponsoring sprake is van een tegenprestatie en bij donaties niet. Bij de ingang van het Kostuummuseum hangt een bordje met ''Dit museum is mede mogelijk gemaakt door het VSB-fonds'' . Maar dat bordje is daar vrijwillig opgehangen. Wij delen alleen maar uit, om het maar even plat te zeggen.'

Marcel Beerthuizen van adviesbureau Sponsor Company in Amsterdam: 'Of Rudi Fuchs een goede deal heeft gemaakt? Kan ik niet over oordelen, maar ik zou zeggen: haal maar eens 12 miljoen op. Probeer het maar. Natuurlijk, ik ken ook de verhalen van de Gasunie en het Groninger Museum, maar dat ging echt om een exceptioneel bedrag. Als 12 miljoen echt een laag bedrag zou zijn, zouden zich waarschijnlijk allang andere gegadigden hebben aangediend.

Ik heb me verwonderd over de allergische reactie naar aanleiding van deze case. Sponsors zijn belangrijk, helemaal nu we te maken hebben met een terugtredende overheid.

Binnen de museale wereld is er ook wel iets veranderd. Tien jaar geleden hadden de museumdirecteuren nog geroepen: aan mijn lijf geen polonaise. Ook opvallend is dat de consument zich helemaal niet stoort aan sponsorende bedrijven, sterker nog: veel mensen beoordelen merken die sponsoren vaak als sympathieker dan merken die níet sponsoren. Mits de sponsor er niet te borstklopperig over doet.

We moeten er gewoon aan wennen. In het buitenland is men al een stuk verder met dit soort dingen. Het Smithsonian Institute in de Verenigde Staten heeft bijvoorbeeld bij de ingang een auto in een groot aquarium geplaatst. Om te laten zien dat ie niet roest.'

Marieke van Schijndel, hoofd kunstzaken van Rabobank Nederland: 'Het is een uitzonderlijke situatie, maar Fuchs is niet iemand die zich laat inpakken. Met de opdracht van de gemeente om sponsors te zoeken, probeert hij het museum voor de toekomst klaar te stomen. Het binnenbrengen van een product, in dit geval een auto, is wel vreemd. Het lijkt me niet zo verstandig van Audi om zo letterlijk in beeld te komen. Dat werkt tegen je. Je moet je als sponsor meer op de achtergrond houden. Wij, als bank, willen vooral een bijdrage leveren aan de kunstwereld. De tegenprestatie is heel bescheiden: alleen naamsvermelding.'

Adviseur John Loudon van GLP Sponsoring en Communicatie: 'Volgens mij is het een beste deal. Veel hangt af van de invulling die Audi gaat geven aan haar sponsorschap. Ik zou het persoonlijk vreemd vinden als Audi een auto in de hal van het museum zou zetten. Als ze een klant van mij zouden zijn, zou ik ze dat afraden. Het zou pas een dure deal zijn als Audi alléén de bezoekers van het Stedelijk zou willen bereiken met haar sponsorschap. Audi wil juist aan alle Nederlanders duidelijk maken dat ze ''iets'' met cultuur heeft. Het gaat allemaal om associatie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden