Station Arnhem alsnog afgebouwd

Het station van Arnhem kan eindelijk worden afgebouwd. Voor de stationshal – de ‘flow’ van architect Ben van Berkel – komt minister Jacqueline Cramer van Ruimtelijke Ordening over de brug met 21 miljoen euro. De provincie Gelderland, de gemeente Arnhem, en de stadsregio Arnhem-Nijmegen vullen dit bedrag tot 37 miljoen euro aan.

Wethouder Willem Hoeffnagels (PvdA) van Arnhem wil de berichtgeving in de Gelderlander en van persbureau ANP hierover niet bevestigen, omdat het besluit nog door verschillende colleges moet. Bovendien zouden de verhoudingen (provincie 8,5 miljoen, gemeente 4,5 miljoen, stadsregio 2,5 miljoen) niet kloppen.

Maar volgens bronnen klopt het bedrag dat Cramer bijdraagt in elk geval. Dat de geldschieters zelf ook optimistisch zijn, blijkt uit de persconferentie die ze vandaag samen in Arnhem hebben belegd.

Hoeffnagels lobbiet al een jaar voor geld uit het crisispakket van het kabinet. Het stationsproject leende zich er uitstekend voor, zei hij in april in de Volkskrant. ‘Het kan zo op de markt. Het levert direct werkgelegenheid op en alle vergunningen liggen klaar.’ Dat het besluit werd bemoeilijkt, had iets te maken met de twee ministeries die over nationale sleutelprojecten gaan. Het station zou ook niet zomaar passen in de voorwaarden van het stimuleringspakket.

Het stationsgebied is een open zenuw voor Arnhem. Al elf jaar hebben inwoners en reizigers te maken met een bouwput. Van het hele project met een investering van 625 miljoen euro is de helft gerealiseerd (parkeergarage, overdekt busstation, kantoortorens). Maar tevredenheid over de voortgang smelt weg bij de grote overlast die het tijdelijke station veroorzaakt. Reizigers klagen steen en been.

Daar komt bij dat de gemeente Arnhem meermaals heeft aangegeven dat er geen aannemer te vinden was voor het ingewikkelde ontwerp van Ben van Berkel. Niemand wilde of kon de flow bouwen voor het begrote bedrag. Dat was nog in de tijd van hoogconjunctuur. Sindsdien heeft de gemeente besloten de bouw in fasen te knippen en – ondanks een gat van miljoenen -– stug door te gaan. In het ergste geval was het station klaar geweest, maar zonder hal.

Nu er geld is voor het boegbeeld, de ov-terminal, begint de bouw daarvan in 2011, drie jaar later dan voorspeld. Zonder grote tegenvallers is het station in 2013 klaar.

Twee jaar eerder, met de realisatie van fietsenkelder, zal de grootste ergernis van de reiziger voorbij zijn. Het tijdelijke station met zijn lange loopafstanden en hoge trappen gaat dan dicht. De reiziger loopt direct van de trein naar de bus, fiets of auto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden