Stampcursus cinema voor vijftienjarigen

Veel lerarenhatende, van huiswerk walgende pubers zouden er blind voor kiezen: van school gaan, elke dag uitslapen, geen stom baantje hoeven nemen....

De 15-jarige Canadese Jesse in De filmclub stemt gretig in met deze ongebruikelijke deal van zijn vader, een werkloze tv-filmcriticus. Samen bekijken ze honderden films, meest klassiekers, van highbrow tot plat vermaak. A Fistful of Dollars, Pulp Fiction, Manhattan, Le Souffle au Coeur, Under the Volcano, The Shining, The Big Sleep, The Godfather en zelfs Showgirls komen voorbij, deskundig toegelicht, want vader David etaleert zijn filmkennis – ook aan de lezer – graag.

Af en toe veert de jongen op, maar vaak vindt hij zijn vader film- en muzieksmaak niets. De befaamde Beatles-film A Hard Day’s Night doet hem ‘helemaal niks’.

Het werkt, deze aanpak. Misschien nog niet eens door de stampcursus filmgeschiedenis die Jesse ondergaat. Jesse wordt in korte tijd volwassen: hij heeft zijn eerste vriendinnetjes en beleeft smartelijk liefdesverdriet; hij, beschermd wit kind, ontpopt zich tot een rapper die zijn ghettoleed eruit gooit; hij houdt zich niet aan zijn belofte geen drugs te gebruiken. Over al deze dingen praten ze hij tijdens de filmsessies. Op zijn twintigste besluit Jesse toch maar zijn school af te maken, om naar de universiteit te kunnen. Filmkunde zal het worden.

Dat Gilmour op deze manier zijn zoon ‘redde’, zoals in interviews te lezen is, lijkt overdreven. Wat dit boek redt van zoetsappig moralisme is de humor van de schrijver, zijn twijfel aan de onderneming en de liefdevolle beschrijving van zijn verscheurde zoon. De filmclub laat vooral zien dat het loont als een vader voluit zijn aandacht en tijd besteedt aan zijn kind. Aleid Truijens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden