Staking werpt Bastille terug naar oude tijden

De staking die donderdag is uitgebroken in de Parijse Opéra-Bastille zal mogelijk tot eind volgende week duren, en dreigt het operahuis te beroven van een belangrijke troef in zijn vernieuwingsbeleid....

Van onze verslaggever Roland de Beer

De bond van theatertechnici die in de Bastille een wereldpremière van de Finse Kaija Saariaho in een regie van Peter Sellars beentje lichtte, dreigt met nieuwe acties. Daardoor staan ook twee volgende voorstellingen van Saariaho's Adriana Mater op losse schroeven.

De componiste en haar tekstschrijver Amin Maalouf toonden zich geschokt, maar ook voor de nieuwe directie is de staking pijnlijk. De première, waarvoor 2600 man publiek en verslaggevers uit vijftien landen tevergeefs kwamen opdraven, was bedoeld als eerste mijlpaal op een pad van innovatie sinds het aantreden van de nieuwe directeur Gerard Mortier in 2004.

Op buitentrappen en trottoirs rond het operahuis verzamelden zich vrijdag een duizendtal jongeren voor een protestmars tegen de nieuwe ontslagwet van het kabinet-De Villepin. Het was een doelgroep die de Bastille maar al te graag zou binnenhalen met zijn speciale (nieuwe) operakaartjes van vijf euro voor jongeren. Voor Mortier is de nachtmerrie compleet omdat hij in zijn 'onderhandelingen' met de vakbonden geen been om op te staan heeft. Een opera-intendant heeft zelfs in Parijs geen invloed op regeringsbesluiten over arbeidswetgeving.

Mortiers aanbod om voor het begin van Adriana Mater voor het doek te verschijnen en sympathie te betuigen met tegenstanders van de nieuwe wet, vond onvoldoende genade bij het technisch personeel, dat volgens personeel van andere afdelingen het been stijf hield op last van hogere vakbondskaders. Daarmee lijkt de Opéra te zijn teruggeworpen naar vroegere tijden, toen de hoofdstedelijke Opéra niet zelden een speelbal was in het nationale politiek-sociale krachtenveld, en Franse bonden in tijden van onrust de bourgeoisie provoceerden door stakingen van de machinistes in de oude Opéra, het Palais Garnier.

Na Saariaho zijn in de komende seizoenen nieuwe stukken van de Italiaan Sciarrino en de Oostenrijker Kyburz aan de beurt voor premières. Mortier is ook in Nederland aan het winkelen geweest. Johan Simons regisseert in mei Verdi's Boccanegra in de Bastille. De Amsterdamse operadirecteur Pierre Audi regissert in februari La Juive, een grand opéra van Halévy.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden