Stakende bouwvakkers in een symbolenpuzzel

Bijna driekwart van de bevolking, onthulde opiniepeiler TNS Nipo eind mei, besteedt elke week collectief 48 miljoen uur aan het spelen van computerspellen....

Opvallend was dat het onderzoek uitwees dat puzzels het populairst zijn – die worden gespeeld door de helft. Die komt aan zijn trekken met drie titels die de Britse uitgever Codemasters onlangs op de markt bracht voor de bekendste twee draagbare spelcomputers, de Nintendo DS en de PlayStation Portable (PSP) van Sony.

Het gaat om drie varianten op het bekende drie-op-een-rij-idee: blokjes, balletjes of symbooltjes die van het scherm verdwijnen zodra er drie of meer op een rij worden geplaatst. De drie games zijn bewerkingen van spellen die ook online te vinden zijn, maar nu in een nieuwe verpakking en tegen een budgetprijs (19,99 euro) op een schijfje zijn gezet (of een geheugenkaartje, in het geval van de DS).

Van de drie biedt Super Collapse 3 de meeste variatie en een moeilijkheidsgraad die de beginners wat meer ontziet. In deze variant op Tetris, de al meer dan een kwart eeuw oude game met de vallende blokken, moet de speler een aantal rijen blokken wegwerken voor een van de stapels de bovenkant van het scherm raakt. De rijen worden steeds van onderop aangevuld.

De blokken worden af en toe afgewisseld met speciale objecten, zoals bommen die alle blokjes van een bepaalde kleur wissen of een stopwatch die de aanwas van nieuwe rijen even tegenhoudt. Het leukst zijn de puzzels, waarbij bijvoorbeeld een vol scherm moet worden ontdaan van blokjes in zo weinig mogelijk zetten.

Bij Luxor Pharaoh’s Challenge kruipt een slang van gekleurde beelden langzaam verder het beeld in, tot hij in een ‘tempel’ verdwijnt en het spel eindigt. De speler moet de opmars van de slang stuiten door met een scarabee ballen met een wisselende kleur af te schieten. Elke keer als daardoor drie of meer ballen van dezelfde kleur op rij komen te liggen, gaan die in rook op en krimpt de slang in. Speciale kogels brengen de slang tot nul ballen terug, vertragen hem of laten hem zelfs teruglopen.

In 7 Wonders of the Ancient World krijgt de speler een raster vol symbooltjes voorgeschoteld. Hij moet daarin steeds rijtjes van drie of meer van dezelfde soort vormen, door naastgelegen iconen met elkaar te verwisselen. Elke keer als hem dat lukt, wordt het raamwerk door elkaar geschud en zijn er nieuwe combinaties te maken.

De rasters met symbooltjes worden steeds ingewikkelder. Ze moeten binnen een bepaalde tijd worden opgelost. Vrijgespeelde rijtjes veranderen in grote stenen blokken, die door Egyptische slaven worden opgetild om piramiden en andere bouwsels mee te maken. Als de aanvoer van nieuwe stenen stokt, steken de figuurtjes eerst protestborden op om daarna van het scherm te lopen. Als de laatste werker boos is vertrokken, is de speeltijd over.

Wie alle drie de titels tot het bittere einde wil uitspelen, zal enkele weken lang niet voor de tv kunnen zitten. Laat staan elke dag (ook ’s zondags) 25 minuten aan de krant wijden.

Peter van Ammelrooy

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden