Stadsdeel kon ambities niet waarmaken

Het zou de trots moeten worden van de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Maar toen de plannen werden uitgevoerd, was het deelgemeentelijk apparaat er niet op toegerust....

Het had het paradepaardje van het Amsterdamse stadsdeel Bos en Lommer moeten zijn: het Bos en Lommerplein. Langzaam verwordt het echter tot een bestuurlijke nachtmerrie. Uit een conceptrapport van de VROM-inspectie blijkt dat het 200 miljoen euro kostende bouwproject veel te hoog gegrepen was voor het stadsdeel.

In 2002 werd met de aanleg van het complex begonnen, officieel Gulden Winckelplantsoen geheten. Het had de bekroning moeten zijn van de ambitieuze plannen van het stadsdeel, om over de snelweg A10 – die Bos en Lommer doorkruist – heen te bouwen. Bos en Lommer zou een stadshart krijgen om jaloers op te zijn: met markt, kantoren, winkels en woningen.

Vorige week dinsdag, precies twee jaar na de oplevering van het plein in 2004, besloot burgemeester Cohen van Amsterdam onverwachts alle woningen en bedrijven aan het plein te ontruimen. Uit bouwkundig onderzoek was gebleken dat het dak van de parkeergarage, waarop het hele plein rust, verkeerd was aangelegd. Op maar liefst twaalf plekken was de wapening in het beton onvoldoende. Het is niet uitgesloten dat op meer plekken fouten zijn gemaakt.

De problemen kwamen voor het eerst aan het licht toen in februari een vrachtauto door het plein zakte. Fortis Vastgoed, eigenaar van het complex, liet een bouwkundig onderzoek uitvoeren. Het stadsdeel vroeg de VROM-inspectie te kijken naar de vergunningverlening en het bouwtoezicht. De conclusies van de inspectie liegen er niet om.

Volgens de inspectie stond de dienst Bouw- en Woningtoezicht van Bos en Lommer in 2001 nog in de kinderschoenen. De dienst was onderbemand en onbekwaam. Een automatiseringssysteem ontbrak, waardoor medewerkers gegevens op de harde schijven van hun computers bewaarden. Bij personeelswisselingen, die veelvuldig voorkwamen, werden de gegevens gewoon gewist.

Het stadsdeel had de vergunningverstrekking voor bouwprojecten uitbesteed aan de stedelijke Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB). Deze dienst onderhield zelf alle contacten met vergunningaanvragers en legde definitieve vergunningen slechts ter bekrachtiging voor aan het stadsdeel. Inhoudelijk werd geen informatie uitgewisseld tussen stadsdeel en DMB. In de praktijk betekende dit dat bouwers aan de slag gingen op het moment dat DMB de plannen had goedgekeurd. Toestemming van het stadsdeel kwam later. Zo ging het ook bij de aanleg van de gebrekkige parkeergarage.

Rest de vraag hoe het zo uit de hand kon lopen. De VROM-inspectie doet hierover geen uitspraak, behalve dat het relatief jonge stadsdeel destijds niet in staat was een dergelijk groot bouwproject te begeleiden. En wanneer de bouwers hun eigen toezichttaken serieuzer hadden genomen, minder fouten waren gemaakt. De gemeente en het stadsdeel hebben vorige week voormalig minister van VROM Margreet de Boer gevraagd verder onderzoek te doen naar het Bos en Lommerplein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden