'Stadscanyons bouwen langs hoofdwegen'

In steden kan veel ruimte voor woningbouw worden gewonnen, wanneer pal langs de hoofdwegen een ononderbroken rij van relatief hoge woongebouwen wordt neergezet....

Van onze verslaggever

'Stadscanyons' heet de speciale manier van bouwen waarop ir. Evert de Ruiter (58) deze week aan de TU Delft promoveerde. De Ruiter, gespecialiseerd in 'geluidsbeheersing', is betrokken bij een interfacultair onderzoeksprogramma naar duurzame stedenbouw en het beter benutten van grond. 'Daar hebben we tenslotte niet onbeperkt de beschikking over.'

Omdat het in de steden meer en meer woekeren wordt met de ruimte, zocht De Ruiter naar alternatieve bouwmethoden. De zones langs de stedelijke hoofdwegen zijn nu vaak verloren gebieden, ten gevolge van de regelgeving op het gebied van geluidsoverlast, zegt hij. Het is beter er geluidsdijken met een woonfunctie te bouwen.

Pal op de hoofdwegen bouwen hoeft helemaal niet tot onaantrekkelijke wooncomplexen te leiden, verzekert De Ruiter. Tussen de wegen en de woongebouwen zouden extra glazen gevels kunnen worden geplaatst en met goed geïsoleerde ramen (die niet open kunnen aan de straatkant) kan geluidsoverlast verder worden tegengegaan.

'Het idee is: we kunnen er wel van dromen dat we in de toekomst alle verkeer onder de grond stoppen, maar dat is niet erg realistisch. En je kunt ook niet zeggen dat auto's veel stiller zullen worden, want daar zijn we al 25 jaar mee bezig en dat schiet ook niet zo op.'

De Ruiter ontwikkelde akoestische onderzoeksmethoden die stedenbouwkundigen kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van stadscanyons. 'Belangrijk is dat er sprake is van aaneengesloten bouw. Om een of andere reden wordt dat bijna niet meer gedaan. Een ononderbroken rij van woongebouwen zie je veel in steden als Parijs en Londen. In het centrum van Amsterdam heb je het in de Binnen Bantammerstraat in kleinschalige vorm.

'Mij gaat het er vooral om dat je achter die geluidsdijken mooie rustige gebieden krijgt. In feite heb je bij de grachtenpanden hetzelfde effect. Wetgeving op het gebied van geluidshinder heeft grote planologische gevolgen gehad. Als je naar de invalswegen van Lelystad en Almere kijkt, zie je dat potentieel interessante gebieden langs die wegen onbenut blijven.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden