Stadsbestuur wijst verwijt dat Van der Laan informatie verzweeg van de hand: er was geen geheime campagne

De gemeente Amsterdam heeft nooit een geheime antiradicaliseringscampagne gevoerd. Wel is onder leiding van wijlen burgemeester Eberhard van der Laan onderzocht of een campagne met vloggers een bijdrage zou kunnen leveren aan het tegengaan van radicalisering.

Van der Laan tijdens een debat met de Amsterdamse gemeenteraad over de situatie rond de ontslagen programmamanager Saadia A.-T. Beeld anp

Dat schrijft het Amsterdamse stadsbestuur in reactie op berichten van Elsevier en het Parool afgelopen zondag. Van der Laan overwoog tussen april 2015 en mei 2016 om radicaliserende jongeren te beïnvloeden via online video's waarvan niet duidelijk zou zijn dat die afkomstig waren van de gemeente. Deze 'grijze campagne' zou een effectief 'tegengif' zijn voor de lokroep van radicaal geweld, was de gedachte.

Postuum onder vuur

De burgemeester twijfelde zelf al over het idee om de gemeente niet als afzender bekend te maken en na overleg met de hoofdcommissaris en de hoofdofficier besloot hij er in het voorjaar van 2016 definitief van af te zien, schrijft het college. 'Hij heeft daarna de ambtenaren de opdracht gegeven om het idee voor een campagne mét afzender verder uit te werken.'

Van der Laan, die op 5 oktober overleed, werd in de artikelen afgelopen zondag postuum zwaar onder vuur genomen in verband met de 'grijze campagne'. Laakbaar zou ten eerste zijn dat de burgemeester de campagne runde zonder collega-wethouders en de gemeenteraad te hebben ingelicht.

Ten tweede was er de ernstige aantijging over het 'strafontslag' van ambtenaar Saadia A.T. afgelopen zomer. Zonder bedragen of namen te noemen, gaf Van der Laan afgelopen zomer als toelichting op dat ontslag dat Saadia, die verantwoordelijk was voor onder meer de 'grijze' en de latere 'witte' campagne, opdrachten gunde aan 'een persoon' met wie zij privé een relatie had. Saadia zou hebben nagelaten om melding te maken van die belangenverstrengeling bij haar leidinggevenden en een offerte van de 'persoon' zelf hebben opgemaakt en gewijzigd.

Geslachtofferd

Maar Elsevier en het Parool stelden zondag dat Saadia door Van der Laan 'geslachtofferd' zou zijn om zo de grijze campagne te verhullen. Saadia maakte volgens Elsevier afgelopen anderhalf jaar 141.200 euro over naar ene Saïd J. - de 'acteur' die in de online video's de hoofdpersoon zou zijn. In het stuk wordt gesteld dat Saadia zo dus stiekem de 'grijze campagne' betaalde.

Over het eerste verwijt is het college dus stellig. Ja, Van der Laan heeft het idee verkend om in het geheim een vlogger te steunen, maar het idee is nooit verder gekomen dan een plan. 'Het beeld dat de burgemeester bewust raad en college niet heeft ingelicht, wijzen wij af.'

Het idee van een 'witte campagne' waarbij de gemeente als afzender wel bekend zou zijn, kwam uiteindelijk niet van de grond. Omdat, zo schrijft het college, de burgemeester zeer ontevreden was met de proeffilmpjes die hij begin januari te zien kreeg. Daarin werd tot zijn irritatie met geen woord gerept over religie.

Op het tweede punt, het ontslag van Saadia, is de brief iets minder scheutig met informatie, waarschijnlijk omdat er nog een integriteitsonderzoek loopt, het Openbaar Ministerie onderzoek doet en Saadia haar ontslag bij de rechtbank aanvecht. Maar het college is nog wel even stellig en herhaalt de toelichting die Van der Laan eerder gaf op het ontslag. 'De medewerker', zo schrijft het college, werd dus niet ontslagen wegens de 'inhoud van de opdrachten' (aan Saïd, red.) maar om de 'wijze waarop die opdrachten tot stand kwamen'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden