Stadsbestuur Amsterdam in verlegenheid om posters: zoenende stelletjes mochten niet, het werven van Londenaren wel

Dankzij twee posters moesten de woordvoerders van het Amsterdamse stadsbestuur zich vrijdag in de nodige bochten wringen. In het ene geval ging het om een poster die de abri's van de stad niet haalde, in het andere geval juist om een poster die de gemeente wel liet ophangen.

Het Amsterdamse stadhuis. Beeld anp

Op de poster die werd afgewezen zouden zoenende stelletjes met diverse etnische en religieuze achtergronden zijn afgebeeld. Op initiatief van de organisatie Femmes for Freedom, die zich inzet voor zelfbeschikking van moslimvrouwen, werd deze zomer al zo'n campagne gevoerd in Rotterdam. Die deed enige stof opwaaien omdat de PvdA en moslimpartij Nida stelden dat de campagne averechts zou werken.

Femmes for Freedom

In het tv-programma De Tafel van Tijs vertelde directeur Shirin Musa van Femmes for Freedom donderdagavond dat zij dit najaar heeft geprobeerd de gemeente Amsterdam tot een vergelijkbare campagne te verleiden. 'Maar Amsterdam zei: dit vinden wij te heftig. Dat kunnen de gemeenschappen niet aan.' De gemeente kijkt weg en zwijgt dood, stelde Musa. 'Ik kon wel geld krijgen voor bedrukte pennen. '

De gemeente antwoordde vrijdagmiddag aanvankelijk dat Musa helemaal nooit een subsidieaanvraag in Amsterdam heeft ingediend. De woordvoerders van het stadsbestuur stelden dat er slechts 'verkennende gesprekken' waren geweest waarin de gemeente 'advies heeft gegeven over het subsidieproces'.

Maar uit mails van Musa blijkt dat het advies wel behoorlijk inhoudelijk was. 'Er is op dit moment geen behoefte aan een groots opgezette campagne', schrijft de gemeenteambtenaar. En dat zij wel een aanvraag kan indienen voor 'bijeenkomsten voor de doelgroep'. Musa houdt vol dat de subsidieambtenaar haar heeft laten weten dat haar postercampagne politiek te gevoelig lag. Maar dat is volgens de gemeente niet waar. 'Het inhoudelijke doel van de campagne ondersteunt de gemeente.'

Londen

De poster die voor ophef zorgde doordat hij wél werd gedrukt, dook deze week op in het zakencentrum van Londen. 'When you realise it's monthly rent, not weekly', staat er in grote zwarte letters op geschreven. (Wanneer je je realiseert dat het om maandelijkse huur gaat, niet wekelijkse.) Met een verwijzing naar de site Iamsterdam.com. Bedoeld om bedrijven en Londenaren te paaien die overwegen door de Brexit een nieuwe vestigingsplaats op het vasteland te kiezen.

De poster was tegen het zere been van het linkse gedeelte van de Amsterdamse gemeenteraad. Die maakt zich juist zorgen over de almaar oplopende huren in de stad.

Dit is inderdaad ongelukkig, erkent de het stadsbestuur. 'We kunnen ons voorstellen dat hij in de huidige context ergernis oproept bij Amsterdammers.' De campagne loopt nog tot eind dit jaar en de gemeente gaat daarna met Amsterdam Marketing in gesprek over 'hoe we hier in toekomstige campagnes rekening mee kunnen houden'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.