Stad van vrede en recht

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. Deze week: negen ontwerpers maken samen een logo voor de stad Den Haag. Wat is dan het resultaat?

null Beeld
Beeld

Wees gerust, de beroemde 'Haagse Reiger' staat nog steeds op één poot in het gemeentewapen. Het gaat namelijk niet om de gemeente Den Haag, maar om de stad Den Haag. En een stad is geen stad, maar een product, verkocht door city-marketeers. Dat zijn mensen die hun boterham verdienen met ideeën als 'Oogje op Zwolle'. Den Haag was gewaarschuwd: de vorige keer vroegen ze Anton Corbijn voor die klus. Een topfotograaf, maar misschien niet de aangewezen man om ons nieuwe volkslied te componeren, een NASA-raket te ontwerpen of het nieuwe logo van Den Haag te bedenken. Den Haag werd zo bijna tien jaar lang de stad van 'kleuter tekent spermacel'.

Hoog tijd voor een nieuw logo, sorry, een nieuw woordmerk. Het resultaat werd vorige week gepresenteerd. GeenStijl en een dozijn designvrienden ontploften op mijn beeldscherm. Op zich goed nieuws: het nieuwe Haagse woordmerk viel op. Dit is 't.

Ik moest meteen aan een kraslot denken. Onder een dun laagje groen zit gewoon het oude Den Haag verstopt. Transparant over greenwashing? Of een knipoog naar die lelijke jarenzeventigbouw pal voor het Kurhaus? Ik was enorm benieuwd naar de opdracht die de ontwerper had gekregen, de zogenaamde 'creative brief'.

Een persvoorlichter legt geduldig uit: 'Den Haag is vooral een stad van vrede & recht, van strand en zee, maar ook van Oranje, regering en toonaangevende instellingen.' Met zo veel speerpunten krijg je al gauw een stekelvarken als logo. Om het nog complexer te maken, werden negen ervaren ontwerpers gevraagd. Allen ooit opgeleid aan de Haagse Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunst. Niet voor een oriëntatie of competitie, maar om met z'n negenen op therapeutische wijze aan één logo te fröbelen. 'We hebben tijdens dit proces heel veel gesproken. Ook dat is Den Haag', aldus het persbericht. De uitkomst werd beoordeeld door lokale mkb'ers, de woonsector, onderwijsmensen en toerismebobo's. Te veel boodschappen, vertaald door te veel ontwerpers, beoordeeld door te veel amateurs.

Dat lijkt u en mij een slecht plan, maar vanuit de ivoren toren van de ingehuurde city-marketingprofessor dr. Erik Braun zag het er kennelijk prima uit. Ik sprak met exact 11,11 procent van de grafici en hij zei dat ze samen voor het thema 'verbinden' kozen. Slim. 'Verbinding' is de duct tape van reclamemensen en ontwerpers. Verbinding plakt recht en zee maar ook strand en regering stevig aan elkaar. Het groen staat overigens voor onze grijsblauwe Noordzee en in het schuine deel van de H zie je de kustlijn terug. Het strand is zwart. Je kunt er grappen over maken, maar er is wel over nagedacht.

Zo heeft onze regeringsstad, onbedoeld maar toch, een heel passend woordmerk gekregen. Het staat symbool voor een overheid die geen keuzen kan maken. Waar polderprocessen belangrijker zijn dan principes, visie of resultaat. En dat hebben die negen Haagse ontwerpers werkelijk perfect verbeeld. Of je het nu mooi vindt of niet.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden