Stad Rotterdam voelt niets voor 'plaag-bod' Polis Direct

Het was meer een plaagstoot dan een serieus bod, de poging van Polis Direct om de autoverzekeringen van Stad Rotterdam over te nemen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De reactie van de Rotterdamse verzekeraar op het overnamebod was gisteren kort maar beslist: nee. 'Dat is jammer', reageerde een woordvoerder van Polis Direct die zelf nog niet op de hoogte was van de afwijzing.

Volgens de woordvoerder is Polis Direct tot het bod overgegaan nadat Stad Rotterdam in het openbaar de nieuwe concurrent een slechte toekomst had voorspeld. Volgens de gevestigde verzekeraar graaft Polis Direct zijn eigen graf met het aanbieden van autopolissen die 10 procent goedkoper zijn dan die van de concurrentie.

De premies kunnen niet omlaag, maar moeten juist omhoog, vindt Stad Rotterdam en met dit concern ongeveer alle andere autoverzekeraars. De reden voor de hogere premies is simpel: autoverzekeringen zijn nog steeds verliesgevend. Stad Rotterdam liet deze week weten dat de klanten de komende twee tot vier jaar 'zeker enkele tientallen procenten' duurder uit zullen zijn.

Precies die uitspraak was voor Polis Direct aanleiding om zich te melden in Rotterdam. Volgens Polis Direct zou Stad Rotterdam met een zucht van verlichting op het overnamebod moeten ingaan want 'als ze deze verliespost kwijt zijn is dat toch goed voor hun winst', aldus de woordvoerder.

Het bod van Polis Direct zou niet alleen goed voor Stad Rotterdam zijn, maar ook voor de automobilisten die hun wagens bij deze verzekeraar hebben geparkeerd. Volgens Polis Direct zou tweederde van de verzekerden van Stad Rotterdam een 10 procent goedkopere verzekering kunnen krijgen in plaats van een enkele tientallen procenten duurdere polis.

De lagere premie is mogelijk omdat Polis Direct een eenvoudig systeem hanteert. De lagere premie is weggelegd voor automobilisten die ouder zijn dan 23 jaar, ten minste een jaar rijervaring hebben, niet extreem veel kilometers per jaar maken en in een niet te dure auto rijden. Daar zijn er ruim vier miljoen van in Nederland, schat Polis Direct.

Van deze doelgroep heeft de verzekeraar in de eerste drie maanden van haar bestaan 2500 tot drieduizend te pakken gekregen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden