Staatssteun buitenlandse havens zit Rotterdam dwars

Nederlandse zeehavens lopen veel werk en inkomsten mis door oneerlijke concurrentie van Duitse en Belgische havens. Die krijgen veel meer overheidssteun. De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als de concurrentie eerlijker zou zijn.

VAN ONZE VERSLAGGEVER MARCEL VAN LIESHOUT

AMSTERDAM - Dat concludeert minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) uit een rapport van de Rotterdamse Erasmus Universiteit en onderzoeksbureau Ecorys. Schultz wil niet meer geld in de havens steken. Dat zou 'verspilling van overheidsgeld' zijn, schrijft ze in een brief die donderdag naar de Tweede Kamer is verstuurd.

Het Havenbedrijf Rotterdam, dat zegt jaarlijks door de oneerlijke concurrentie de overslag van een half miljoen containers mis te lopen, is het met de minister eens. Ook als het gaat om eventuele extra overheidssteun. President-directeur Allard Castelein noemt het 'niet reëel' dat te vragen en zegt het niet wenselijk te vinden 'dat overheden hun eigen havens subsidiëren'.

De Nederlandse overheid betaalt nu voornamelijk mee aan het bereikbaar houden van havens door het uitbaggeren van vaarwegen. Die bijdrage valt in het niet bij wat bijvoorbeeld de havens in Hamburg en Antwerpen aan overheidssteun ontvangen. Daar wordt ook fors bijgedragen aan de infrastructuur van de havens.

Duitse havens krijgen van de overheid 1,18 euro per overgeslagen ton goederen, zo blijkt uit het onderzoek van de Erasmus Universiteit en Ecorys. In België krijgen de havens 1,12 euro per ton. Nederlandse havens krijgen zes cent per ton.

Schultz stuurt de uitkomsten van het onderzoek naar de Europese Commissie en het Europees Parlement. Nederland dringt al langer aan op Europese richtlijnen voor staatssteun aan havens. Er is nu 'geen eerlijk speelveld', vindt zij.

Dat vindt het Havenbedrijf Rotterdam ook. Het bedrijf voelt de gevolgen nu de concurrentie in de containermarkt steeds 'feller' wordt. Allerlei zaken kunnen dan de positie van Nederlandse zeehavens verzwakken, zegt het Havenbedrijf. Zo wordt in België slechts een deel van de kosten van inspectie van containers aan de sector doorberekend, in Nederland zijn de inspectietarieven kostendekkend.

Ook wat het snel transporteren van aangevoerde goederen betreft, staat de concurrentiepositie van Nederlandse zeehavens onder druk. In Duitse havens wordt het spoorvervoer aantrekkelijker gemaakt met overheidssubsidies.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden