'Staar je nooit blind op stuntpremies'

Het bedrijf met de laagste zorgpremie levert nooit de beste zorg op als het er op aankomt. Daarom moeten consumenten zich niet blind staren op de tarieven, maar ook goed kijken naar wat de verzekeraars precies bieden. En eigenlijk liggen de premies ook helemaal niet zo ver uit elkaar, oordeelt deskundige Ronald Hoogenbos.

null Beeld ONVZ
Beeld ONVZ

Adviesbureau Jurrema & Hoogenbos voorziet al tien jaar een grote klantenkring binnen en buiten Amsterdam van advies op het gebied van verzekeringen en premies.

"Als er nou één verzekering is waar kwaliteit van het allergrootste belang is, dan is het de zorgverzekering", drukt Hoogenbos al zijn cliënten op het hart. In tijden van crisis is de neiging groot om op elk dubbeltje waar je niet direct concreet resultaat van ziet te beknibbelen - zoals een zorgpremie. "Maar dit gaat om het grootste goed dat je hebt: je eigen gezondheid en die van je geliefden. Niemand hoopt ooit in een ziekenhuis te belanden. Maar als het wel gebeurt, wil je de beste service en de beste zorg. Je krijgt echt geen Mercedes als je de prijs van een Trabantje betaalt."

Dealtjes
Zijn ervaring leert dat veel grote verzekeringsmaatschappijen hun klanten toch sturen als zij om zorg vragen. "Het is van het grootste belang dat je altijd zelf kunt kiezen door welke arts of fysiotherapeut jij behandeld wilt worden", legt Hoogenbos uit. "Dat is de hele gedachte achter het nieuwe zorgstelsel dat we sinds 2007 hebben. Ik zou het zelf niet fijn vinden om dan toch te worden gestuurd omdat een verzekeraar een dealtje met dit of dat ziekenhuis heeft gesloten."

Zelf adviseert Hoogenbos zijn cliënten om met ONVZ Zorgverzekeraar uit Houten in zee te gaan. "De feiten spreken voor zich", legt hij uit. "Ik heb echt alleen maar positieve ervaringen met ONVZ. Hun klanten hebben zelf de keuze naar welk ziekenhuis ze willen."

Meedenken
En de adviseurs zijn nooit te beroerd om mee te denken. "Ik kreeg laatst de werkgever van een cliënt aan de lijn die met spoed een meniscusoperatie moest ondergaan. In zijn eigen ziekenhuis was de wachttijd drie maanden, maar zo lang kon zijn baas hem niet missen." Dus regelde ONVZ binnen een week een afspraak in Groningen, waar de man wel direct geholpen kon worden.

Bovendien is de verzekeraar altijd goed te bereiken. "Bij grote maatschappijen kom je in een menu terecht en moet je eindeloos naar een muziekje luisteren of doortoetsen voordat je eindelijk een persoon aan de lijn krijgt. Ook hier spreken de cijfers voor zich: ONVZ scoort al jarenlang het beste in grote tevredenheidsonderzoeken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden