Sta-trein gaat vaker rijden in Randstad

De Nederlandse Spoorwegen gaan dit jaar op meer plaatsen in de Randstad sta-treinen inzetten voor ritten over een korte afstand....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Vanaf 28 mei wordt de sta-trein, officieel Spitspendel genoemd, definitief in de dienstregeling opgenomen. Daarnaast overwegen de spoorwegen nog dit jaar de nieuwe trein te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Bovendien bestaan er plannen voor de invoering op andere plaatsen in de Randstad. Er wordt over gedacht om de sta-trein in te zetten op de Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn.

De introductie van de sta-trein in 1994 veroorzaakte de veel ophef, omdat het aantal zitplaatsen met 20 procent werd teruggebracht. Daar stond tegenover dat de NS de frequentie van de trein verdubbelden. In plaats van elk kwartier vertrekt er nu om de 7,5 minuut een trein. De NS wilden met de sta-trein de kosten terugbrengen. Dat is gelukt, zo blijkt uit de evaluatie van het eerste jaar. Op de Hoekse Lijn besparen de spoorwegen nu elk jaar 3,5 miljoen gulden, omdat er minder materieel nodig is.

Het aantal passagiers op de lijn is sinds de Spitspendel flink gestegen. Vooral de korte reizen in de spits namen toe. Zo stappen er op station Schiedam/Rotterdam West in de ochtendspits 44 procent meer mensen op.

Ruim de helft van de passagiers vindt dat de kwaliteit van het vervoer is verbeterd. Zij waarderen vooral de grotere keuze aan vertrektijden en de verkorting van de reistijd.

Bijna de helft van de treinpassagiers reist korter dan tien kilometer. De NS menen met de sta-trein een nieuw produkt voor de korte afstand te hebben.

De reizigersvereniging Rover bekijkt de ontwikkeling met argusogen. Zij vindt dat ritten met de sta-trein niet langer dan dertien minuten mogen duren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.