St. Barbarakerk, Breskens

Opeens is het geen saaie jaren-zestig-woonwijk in Breskens meer, maar het spannende domein van Papoea's, Maori's of een Afrikaanse stam....

Niks uitheemse stijl, maar allemaal Omer Gielliet-stijl. De beeldhouwer, tevens pastoor-in-ruste, leidt zelf rond. Op de binnenplaats achter zijn bungalowtje liggen reusachtige boomstammen en stronken te wachten op een tweede leven; binnen werkt hij aan nieuwe opdrachten, aan een reusachtig oor en een joodse kandelaar.

De pastoor was er eerder dan de kunstenaar. 'Ik ben inderdaad eerst pastoor geworden.' Maar hij zat niet goed in zijn vel, merkte hij. Pas toen hij de beeldhouwer in zichzelf had ontdekt, kwam zijn leven in balans. 'Toen werd het woord vlees, of in mijn geval hout. Toen kon ik in beeld brengen wat ik zei en dat gaf me geweldig veel evenwicht.'

Hij wijst op een groot werk boven het altaar: Christus aan het kruis, omhelsd door Maria Magdalena. 'Dat heb ik hier als eerste gemaakt. Iets heel aparts hè? De eerste getuige van de verrijzenis. Gesneden uit een enorme wortel. Toen ik die vond, zag ik ter plekke wat er in zat. Die wortel had op mij gewacht.'

De parochianen reageerden vooral verbaasd, maar waren vooraf verwittigd dat hun nieuwe pastoor geen doorsnee was. Hij doet niet alleen aan kunst, maar hij ontfermt zich ook over politieke vluchtelingen en beijvert zich voor een schonere Schelde. Inmiddels woont de geboren Biervlietenaar 33 jaar in Breskens.

Beelden van Omer Gielliet zijn in Nederland en België te vinden, van Brugge (bisschop Romero) tot Wassenaar(Jona), van Koewacht (de Vlasser) tot aan de Schelde-oever (de Wachters). Maar het onbetwiste middelpunt van zijn oeuvre is de katholieke Barbarakerk, een onopvallend gebouw-met-klokkentorentje uit de jaren vijftig. Zo onopvallend is de kerk dat de gemeente her en der bordjes heeft geplaatst om belangstellenden wegwijs te maken.

Uit hout gesneden prijken tegen de voorgevel beroemdheden met wie de pastoor verwantschap voelt: paus Johannes XXIII, bisschop Bekkers, Nelson Mandela, Gandhi en Martin Luther King. In het halletje is Moeder Teresa te vinden. De toegangsdeur bestaat grotendeels uit een veelarmige kandelaar, de klink is een Davidsster.

In de kerk springt een glanzend gepolitoerde stam, ooit gespleten door de bliksem, meteen in het oog. Gielliet heeft in het binnenste Maria, Joseph en het Kind uitgesneden. In een boom die hij in Friesland bemachtigde, sneed hij koppen die tezamen de paaskaars torsen. Uiteraard is ook de kerststal van zijn hand.

'Een groot beeld kost me een week of vier. Ik werk hard en als ik eenmaal bezig ben, kan ik niet meer stoppen. Dan moet het eruit.'

Alleen de boot op het altaar draagt niet de handtekening van Omer Gielliet. Het is een originele zielenboot uit Papoea-Nieuw-Guinea, een land dat zijn hart heeft gestolen. Nee, missionaris was hij er nooit, 'maar ik heb er wel veel vrienden'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden