Sprookje

at kun je eigenlijk nog geloven op tv? Straks blijkt de Tour de France niet alleen gereden met gedrogeerde rijders, maar ook met opgevoerde motorfietsen. DWDD besteedde aandacht aan de 'bekentenis' van wielrenner Danilo di Luca over onzichtbaar gemotoriseerde fietsen. Michael Boogerd had er nooit eerder geruchten over gehoord. Hij dacht 'dat het niet zo is'.


Klinkt verontrustend.


National Geographic wijdde onlangs een hele aflevering van Scam city aan Roemeense zakkenrollers in Amsterdam, die zich op de beelden aan toeristen voordeden als agenten en tegelijk hun zakken rolden. In scène gezet; de 'acteurs' werden ervoor betaald, zo onthulde burgemeester Van der Laan deze week. De zender schrapte de acht herhalingen na dit kijkersbedrog.


De natuur dan maar. Daar wordt nooit gelogen.


Maar niet heus.


Het oerdegelijke Winterwatch, deze weken weer dagelijks live op de BBC, kampte met een probleempje: het wil maar niet winteren, ook niet in het Verenigd Koninkrijk. De Vlaamse gaai zat nog gewoon tussen de verse bladeren en helder herfstgroen gras. Oude opnames dus, die werden voorgespiegeld als zojuist geschoten. Onschuldig vergrijpje.


Dat natuurseries bol staan van de manipulatie en trucages is allang bekend. Nieuw is dat de natuurfilmindustrie er steeds minder doekjes omwindt.


Zo was in Penguins undercover (de EO heeft de BBC-hemel ontdekt) een expliciete rol toebedeeld aan de plastic pinguïns waarin camera's waren verstopt. Woensdag was te zien hoe er een werd aangevallen en onthoofd door een echte pinguïn. Uit zijn lijf staken twee lange schroeven, het onthoofde dier wist zich met zijn (bestuurbare) vleugels overeind te hijsen. Als kip zonder kop liep hij verder.


Fascinerend, zo'n kijkje in de keuken, zoals ook Planet Earth en al die andere prachtseries eer inlegden met de verbluffende opnametechniek, zichtbaar in aparte afleveringen. Het is wel een verschuiving in het genre: in plaats van over natuur, gaan natuurseries steeds meer over filmen.


Waar die trend naartoe gaat, was donderdag te zien op - alweer - de BBC, de schepper van dit nieuwe universum. In de serie Hidden Kingdoms (vast ook ooit bij de EO) wordt nadrukkelijk gemanipuleerd. Het wordt er zelfs gewoon bijgezegd, door verteller Stephen Fry.


Een tamelijk overbodige mededeling, want het is ongelooflijk - letterlijk. In de jungle en regenwouden volgden we boomspitsmuizen, wangzakeekhoorns en een stekelvarken.


De eekhoorns leken weggelopen hamsters uit de AH-reclame. Vallende eikels beeldvullend gevolgd. Zo prachtig, gedetailleerd en met high speed camera's opgenomen, dat je het geen seconde meer gelooft. Hoeft ook niet: Hidden Kingdoms is als een Disney-sprookje, inclusief orkestrale sprookjesmuziek. Het wordt vast een wereldhit.


Aan het slot volgde een uitgebreide terugblik op het opnameproces. De eekhoorn ('Simon') bleek zo goed als tam; hij voelde zich prima op zijn gemak tussen de immense stellingen en cameraploeg. Net als de zwijnen en andere dieren.


Hier wordt niet verfraaid, hier wordt een heel nieuwe wereld geschilderd. Het resultaat is een volkomen surrealistisch beeld. Best mooi, soms. Knap gedaan. Toch had een tekstregel onderin beeld niet misstaan. Om met Magritte te spreken: 'Ceci n'est pas nature'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden